Fotos: Samuel McMain

Jeg vil indrømme det, den cykel, jeg oftest kører på, er en næsten 8.000 dollars trail-shredding, carbon-klædt, skønhed af en drømmecykel. Jeg har stadig ikke betalt kreditkortene af, men for pokker, jeg har fået mine penge for pengene – mange gange mere. Men, og dette har været et tilbagevendende nagende spørgsmål i mit baghoved, havde jeg virkelig brug for at bruge så mange hårdt tjente grønne penge på en rig, når der findes cykler derude til mindre end halvdelen af prisen? Svaret har været svært at finde; jeg har kørt på en hel del af de såkaldte budgetcykler, og selv om mange af dem har været ganske gode, har de alle haft problemer, der er irriterende nok til at holde dem tilbage fra virkelig at konkurrere med den sjove faktor i de bedre rigs.

Foto: Samuel McMain

Den hovedsageligt SLX-drivlinje fungerede godt på trods af det lejlighedsvis tabte gear i ujævne sektioner.

Ind på Marin Hawk Hill 3. Det er ikke en ny model i Marins sortiment, men den er blevet kraftigt fornyet i år. Hawk Hill med 27,5-tommers hjul er designet til at være en prisbillig cykel, der sætter sjov først og fremmest, en slags cykel. Ingen dikkedarer, men alle spændingerne er lige så gode. I år var Marins mål at opdatere både specifikationerne og geometrien på Hawk Hill for at holde den på niveau med de aktuelle tendenser og stadig holde prisen nede.

Gaffelforkørslen sprang 10 millimeter op til 130, hvilket fint komplimenterer de 120 millimeter squish bagpå. Hovedvinklen på 2018 Hawk Hill-serien slappede fra 67,5 grader til 66,5 grader, mens sadelrørsvinklen blev stejlere omkring en grad, afhængigt af hvilken rammestørrelse du kører. Min ekstra store testcykel kom ind på en 74,1-graders effektiv sadelrørsvinkel. Ikke banebrydende, men acceptabel for et væsen med moderat vandring som Hawk Hill. Rækkevidden steg også over hele linjen: Min testcykel voksede fra en stubby 465,5 millimeter til en meget mere respektabel 485 millimeter.

Foto: Samuel McMain

780-millimeter-stænger og en 35-millimeter-stel? Ja, tak.

Ud over en vækstspurt fik Hawk Hill nogle nye påklædninger, nemlig anskaffelse af en Fox DPS-bagdæmper og et sæt store børnesko med 29-millimeter-husmærke Marin-hjul med indvendig bredde på 29 millimeter. Hawk Hill 3 leveres på lager med en 780-millimeter bred bar og en stubby lille 35-millimeter forgaffel – begge også af Marin-mærket. Afrundende specifikationerne er den gennemprøvede Shimano SLX-drivlinje, en Rockshox Revelation-gaffel, X-Fusion Manic-sadelpind og Tektro Orion-bremser.

Riding the Marin Hawk Hill 3:

Min tid på Hawk Hill 3 blev tilbragt i cykelparken på North Star Resort, et støvet, stenet, støvet, støvet netværk af støvede stier. Fik jeg nævnt støvet? Sporforholdene så ud til at være omtrent lige så klæbrige som en mundfuld kanel, så jeg forventede at tilbringe en masse tid med hjul, der ikke var limet fast fra terra firma. Til min overraskelse forblev Hawk Hill 3 stædigt plantet på den linje, jeg valgte, mens WTB Vigilante-dækkene kun brød fri, når jeg ønskede det. Selv baghjulet modstod udskridning under en hård opbremsning i vaskebræt, idet affjedringen forblev ret aktiv over højhastighedsstotterne. Tektro Orion-bremserne er ikke noget at skrive hjem om, men de gør bestemt deres arbejde godt nok til, at jeg ikke tænkte på dem efter den første indstilling af håndtaget; det er mere, end jeg kan sige om nogle bremser.

Når jeg lod bremserne åbne igen, og Hawk Hill stødte på et spring, tog den gladeligt til vejrs som sin navnebror (høgen, ikke bakken) og kom yndefuldt ned på jorden igen med et minimum af ståhej. Jeg lavede med vilje et 15-fods spring for at se, hvordan Hawk Hill ville reagere, og mens jeg blev behandlet med “thunk, thunk” af en dobbelt bund ud, trak Hawk Hill på skuldrene af slaget med en afslappet “meh”-attitude. Rammeflex var næsten ikke mærkbar, og for en cykel med kun 120 millimeter vandring var jeg imponeret over, hvor godt den kunne tage store slag.

Foto: Samuel McMain

Jeg tænkte ikke to gange over Tektro Orion-bremserne under kørslen – et tegn på en godt specificeret bremse.

Derimod kunne Hawk Hill lide at blive på jorden lige så meget som at være i luften. RockShox Revelation gjorde et anstændigt stykke arbejde med at opsuge slagene på forhjulet, selv om den ikke er helt så stabil som den tilsvarende prissatte Fox 34 Rhythm. Den bageste affjedring gjorde et fantastisk stykke arbejde med at holde tingene i skak bagude. Trækningen kom i hobetal, men når man stod op på pedalerne for at hamre, gav det ikke anledning til alt for meget bobbing. Hvis du drejer kontakten på DPS’en fra åben til medium, eller endda klatre, hvis du er til den slags, så strammer baghjulet betydeligt op. Den er ikke en fjervægt, men den er heller ikke ligefrem portørlig. Den kortere mængde vandring er fint egnet til at passe til en bred vifte af kørsel; lige nok til at håndtere de tyngdepunktsorienterede ujævnheder med omhu, men med nok rampe op og støtte til behagelig klatring. Hawk Hill er en “jack-of-all-trades, master-of-none” og er ikke lavet til én bestemt kørestil; den vil passe til stort set alle, der kaster et ben over den.

Jeg var i stand til at tage Hawk Hill med på en række forskellige stier fra stejle og stenede til overvejende flade med punchy små stigninger. Hawk Hill følte sig mest hjemme på sidstnævnte, idet den kunne lide at pumpe og bevæge sig med terrænet i stedet for at lade tyngdekraften gøre alt arbejdet på egen hånd. Ved marchhastighed var det nemt at lade affjedringen og geometrien gøre arbejdet og blot slappe af. Fokuser dog tilbage på sporet og giv den gas, og Hawk Hill var kun glad for at svare igen. Det var lige så sjovt at lade op gennem klippegårde som at gøre det på endurocykler med længere vandring, om end med lidt mere krydderi, hvis jeg overkogte tingene en smule og mistede min linje. Men selv hvis jeg gjorde det, kom jeg altid fint ud i den anden ende med kun en sky af støv og manisk latter tilbage.

Der er et par ting ved Hawk Hill 3, som jeg ikke kan lide. Forenden er for lav til min smag, en 150-millimeter dropper er for kort til en ekstra stor ramme, og SLX-derailleur blev ved med at tabe et gear eller to i de grovere sektioner af stien. Nej, det er ikke en perfekt cykel, men den er pokkers god, og det opvejer langt mere end dens mangler. Alle de små nitty gritty ting, som jeg normalt ville brokke mig over på en cykel, forsvandt i baghovedet, fordi Marin i sidste ende opnåede det, de havde sat sig for at gøre. De lavede en forbandet sjov cykel, og uanset om den koster 8.000 dollars eller 2.500 dollars, er det det eneste, jeg ønsker – at have det sjovt, og det leverer Hawk Hill 3 uden tvivl.