Leica M7 - Vedere frontală

Leica M7 (sau cel puțin așa scrie undeva sub bandă…)

Aceasta este o recenzie incredibil de târzie pentru Leica M7, care a fost lansat în 2002. A mea este o versiune timpurie, cumpărată la mâna a doua, și am folosit-o intensiv în ultimii doi ani, timp în care am filmat în medie cam un film pe săptămână și am călătorit cu ea în Europa și în America.

Am devenit interesat de seria Leica M în primul rând pentru că mi-am dorit ceva substanțial mai mic și mai ușor decât echipamentul nostru tradițional Canon DSLR. Un aparat de filmat la mâna a doua este probabil cel mai ieftin și mai autentic mijloc de a încerca sistemul, iar eu am optat pentru un prim model Leica M7 în principal datorită contorului de lumină încorporat. La momentul respectiv, eram curios să înțeleg ce este un „telemetru”, cum ar putea fi comparate micile obiective cu montură M cu alternativele lor DSLR voluminoase și dacă filmul mai este sau nu un mediu viabil.

Pentru că aparatele foto din seria M nu folosesc o oglindă, distanța dintre spatele obiectivului și film este foarte mică. Acest lucru facilitează proiectarea unor obiective normale și cu unghi larg mai simple și mai mici, care se comportă extrem de bine, cu o claritate de la margine la margine care este de obicei mai bună decât cea a omologilor lor DSLR mai mari. Chiar și modelele relativ vechi au adesea performanțe excelente și există o gamă uimitoare de obiective vechi și noi care pot oferi totul, de la redarea „clasică” până la acuitatea modernă.

În comparație cu majoritatea aparatelor foto cu sistem de film, atât M7, cât și obiectivele rămân în producție și astăzi și este relativ ușor să se obțină piese de schimb și service de la terți. Obiectivele din seria M pot fi utilizate cu aparatele de film și digitale Leica actuale și pot fi, de asemenea, adaptate la corpurile digitale moderne mirrorless de la Sony, Fuji, Olympus și alții.

O problemă cu Leica este mișcarea lor de a-și rebrandui aparatele și obiectivele ca articole de lux exclusive, cu rezultatul că noile produse Leica au o valoare relativ slabă (mai multe despre acest lucru mai târziu). Cu toate acestea, dacă vă mulțumiți cu echipamente folosite și vă simțiți confortabil să trageți pe peliculă, un sistem de bază poate fi configurat pentru mai puțin decât prețul majorității aparatelor foto digitale de consum high-end. De asemenea, puteți găsi obiective noi de la terți de la Zeiss sau Voigtländer, care sunt la o fracțiune din costul obiectivelor Leica comparabile, dar care oferă o calitate optică similară.

O privire de ansamblu asupra M7

M7 este în mare măsură o întoarcere la o epocă anterioară a aparatelor foto cu film. Are un set de caracteristici care ar fi fost competitive în urmă cu treizeci de ani, dar care era deja învechit atunci când a fost lansat. A fost primul model Leica care a oferit un mod „auto” cu prioritate de diafragmă, dar, în rest, arată, sună și se simte în mod inconfundabil și deliberat foarte asemănător cu orice Leica fabricat în ultimii 50 de ani.

Leica M7 - Vedere de sus

Funcțional, M7 este foarte simplu:

• sistem de focalizare și încadrare bazat pe telemetru
  • viteze de declanșare de până la 1/1000 de secundă
  • metru de lumină încorporat
  • modul de expunere automată cu prioritate la diafragmă (setați diafragma pe obiectiv, în timp ce aparatul foto selectează viteza obturatorului)

Nu există moduri fanteziste de urmărire a feței, bracketing de expunere, stivuire HDR sau altele. Tot ce aveți sunt elementele de bază necesare pentru a încadra și expune o singură imagine pe film.

Telemetrul și focalizarea

Seriile Leica M sunt efectiv definite de mecanismul lor de telemetrie: toate punctele forte și punctele slabe inerente derivă din acesta.

Telemetrele de distanță sunt folosite de mulți ani și au fost folosite istoric pentru a oferi un sistem de ochire pentru muniții. Telemetrele utilizate de Leica exploatează paralalaxul optic și au fost inițial niște gadgeturi adiționale greoaie, în care utilizatorul măsura mai întâi distanța cu ajutorul telemetrului înainte de a ajusta apoi obiectivul fotografic al aparatului pentru a se potrivi cu măsurarea. Deși acest lucru pare rudimentar astăzi, atunci când au fost lansate pentru prima dată, aparatele foto originale Leica au fost extrem de inovatoare pentru dimensiunile lor și pentru capacitatea de a obține o calitate acceptabilă a imaginii din ceea ce era la acea vreme un format extrem de mic – filmul de 35 mm.

Telemetrul de coincidență funcționează prin măsurarea paralaxei

În timp, designul a fost rafinat, iar mecanismul telemetrului a fost integrat în corp și cuplat direct la inelul de focalizare de pe obiectiv. Aparatul foto rezultat – M3 din 1954 – a avut un mare succes și rămâne unul dintre cele mai apreciate aparate foto din toate timpurile. Astăzi, toate aparatele foto actuale din seria M ale Leica pot fi recunoscute imediat ca fiind verișoare ale modelului M3. În esență, M7 este puțin mai mult decât un M3 cu un vizor modificat, contorizare a luminii încorporată și control electronic al obturatorului.

Privind partea frontală a M7, puteți vedea trei ferestre optice – vizorul principal, o fereastră albă care iluminează liniile de încadrare și o fereastră mai mică sub selectorul de viteză a obturatorului pentru telemetru. Trebuie să aveți grijă să nu blocați niciuna dintre acestea cu degetele în timp ce țineți aparatul foto.

Vizorul arată un câmp vizual fix echivalent cu un obiectiv de aproximativ 24-28 mm. Pentru a înțelege ce va ajunge în fotografie, un set de „linii de încadrare” dependente de distanța focală sunt proiectate în vizor, împreună cu un afișaj LED pentru expunere. Liniile de încadrare sunt afișate în perechi, care pentru cele mai obișnuite vizoare cu o mărire de 0,72 arată 28/90mm, 35/135mm și respectiv 50/75mm.

Aceasta este ceea ce vedeți cu un obiectiv de 50mm atașat:

Rangefinder focalizat la infinit cu un obiectiv de 50mm

Imaginea din vizor cu aparatul foto focalizat greșit.

Rangefinder focalizat pe țintă cu obiectivul de 50mm

Imaginea din vizor cu focalizare corectă și afișajul LED pentru viteza obturatorului.

Framele de 50/75mm sunt selectate automat prin atașarea obiectivului, ceea ce se poate vedea clar în dreapta jos. Inelul negru care este vizibil este parasolarul obiectivului, care are găuri decupate pentru a minimiza impactul său asupra vederii. O astfel de blocare a vizorului este un șoc venind de la un aparat foto SLR sau mirrorless, dar în practică, cu majoritatea obiectivelor, nu este o problemă.

O altă ciudățenie este că există un decalaj de paralaxă între vizor și obiectiv. Dacă vă aflați foarte aproape de un subiect, alinierea subiectului în centrul vizorului înseamnă că subiectul va fi descentrat în imagine. Pentru a compensa acest lucru, liniile de încadrare se deplasează în interiorul vizorului, după cum se poate observa prin compararea celor două imagini de mai sus. Deși este utilă, corecția nu este perfectă și este o idee bună să nu încercați să încadrați subiecții prea strâns. Acest lucru și, de asemenea, dificultățile în tratarea unghiurilor extreme de rază înseamnă în telemetru înseamnă că M7 nu poate focaliza la o distanță mai mică de 70 cm.

Precizia focalizării este determinată de toleranțele mecanice în cuplarea telemetrului și a obiectivului, de distanța dintre cele două ferestre optice și de vederea fotografului. Această precizie este independentă de obiectivul care este montat și este suficient de bună pentru a focaliza cu precizie un obiectiv de 50 mm f1,4. Spre deosebire de un SLR, precizia focalizării nu este proporțională cu distanța focală, iar focalizarea fiabilă a distanțelor focale foarte rapide sau mai lungi reprezintă o provocare. Leica recomandă utilizarea unei lupe înșurubate pe vizor în astfel de cazuri, dar chiar și așa, cel mai rapid obiectiv lung practic este, de obicei, 135mm f3.5.

Cu obiectivele foarte mari unghiulare, precizia focalizării se comportă de obicei mai bine decât la un SLR. Cu toate acestea, pentru a utiliza obiective mai largi de 28mm trebuie să atașați un vizor optic auxiliar la sabotul fierbinte al blițului, folosind vizorul încorporat pentru focalizare și vizorul adițional pentru încadrare.

O ultimă observație despre vizor este că acesta este problematic dacă purtați ochelari. Deși vizorul este mare, clar și foarte luminos, relieful ochilor este mult prea mic, ceea ce face dificilă apropierea ochiului suficient de mult pentru a vedea întreaga scenă. Acest lucru înseamnă că, deși M7-ul meu are linii de încadrare pentru un obiectiv de 28 mm, cele mai largi linii pe care le pot vedea în mod sensibil sunt pentru un obiectiv de 35 mm. Există soluțiile obișnuite ale lui Heath Robinson pentru acest lucru, cum ar fi utilizarea unei dioptrii înșurubate sau înlocuirea opticii pentru un aparat de localizare cu o mărire mai mică, dar niciuna dintre ele nu este cu adevărat satisfăcătoare.

Rezultatul practic al tuturor celor de mai sus este că M7 funcționează cel mai bine cu obiective de 35 mm și 50 mm, și uitați de orice altceva de genul macro sau close-focus.

Este, desigur, posibil să ignorați complet mecanismul telemetrului și să folosiți pur și simplu focalizarea la scară – adică ghiciți distanța până la subiect și setați focalizarea direct pe obiectiv. Această tehnică este foarte răspândită în fotografia de stradă, iar majoritatea obiectivelor cu montură Leica includ un mic nod pe inelul de focalizare care face posibilă precizarea distanței la care obiectivul este focalizat, pur și simplu prin simțire. Lucrul în acest mod necesită multă practică, dar este mult mai rapid decât alte metode de focalizare. Aproape toate fotografiile de stradă pe care le fac – atât Leica, cât și non-Leica – sunt realizate în acest mod.

Utilizarea filtrelor pe M7

Filtrele sunt importante cu filmul alb-negru pentru a schimba contrastul sau pentru a permite timpi de expunere mai lungi.

M7 funcționează cu brio aici. Pot atașa la obiectiv un filtru ND de 10 stopuri sau un filtru 091 Dark Red și, cu toate acestea, vizorul și mecanismul de focalizare nu sunt obturate și continuă să funcționeze exact ca înainte. Acest lucru și faptul că nu există nici un black-out al vizorului atunci când declanșatorul este deschis oferă câteva posibilități creative interesante, cum ar fi imaginile cu expunere lungă realizate în timp ce se face o mișcare panoramică a aparatului foto.

Racing Rollerskaters at the Fiesta Mayor en el Raval, Rambla del Raval, Barcelona - Motion Blurred Film Photography

Reversul acestei situații este că este, de asemenea, foarte dificil de utilizat filtrele care se bazează pe posibilitatea de a vedea scena prin filtru. Filtrele gradate reglabile sunt aproape imposibil de utilizat, iar filtrele polarizante sunt o provocare. De obicei, folosesc contorul de lumină al M7 pentru a judeca atunci când polarizatorul este orientat corect, dar există, de asemenea, unele invenții Heath Robinson care permit reglarea unui filtru în timp ce se află în fața vizorului, înainte de a fi rotit pentru a fi plasat în fața obiectivului.

Controlul expunerii, măsurarea și declanșatorul

Una dintre cele mai bune caracteristici ale M7 este sistemul de măsurare prin intermediul obiectivului. Lumina care vine dinspre obiectiv este reflectată de un punct alb vopsit pe perdeaua obturatorului, iar luminozitatea este măsurată de o pereche de fotodiode montate la marginea deschiderii.

Opritorul Leica M7

Opritorul Leica M7. Puteți vedea repararea ad-hoc a arsurii chiar sub pata albă de măsurare…

În ciuda simplității sale, aceasta funcționează excepțional de bine. Oferă o măsurare punctuală destul de propriu-zisă care ține cont automat de obiectiv, diafragmă și orice filtru atașat. Mi se pare mai ușor de utilizat decât multe scheme de „măsurare inteligentă” din aparatele foto moderne, pur și simplu pentru că se comportă în mod previzibil.

Metrul funcționează atât în modul său „auto”, unde vizorul afișează viteza măsurată a obturatorului, cât și în modul manual, unde afișează LED-uri de tip M6 pentru a indica o posibilă subexpunere sau supraexpunere.

De multe ori veți vedea puriștii Leica respingând ideea de a avea un mod „auto”, cu atât mai puțin o măsurare încorporată. Dar eu cred că acesta este unul dintre cele mai bune motive pentru a alege un M7 în detrimentul aparatelor mai manuale. Aproape întotdeauna las aparatul foto setat pe modul automat de expunere și trec pe manual doar dacă vreau să fac mai multe fotografii rapide în condiții de iluminare dificilă. Ceea ce face ca acest lucru să funcționeze este faptul că o apăsare pe jumătate a butonului de declanșare blochează citirea expunerii, facilitând alegerea părții din imagine pentru care să se expună.

Viteza filmului și compensarea expunerii pot fi setate pe un cadran grosolan din plastic montat pe partea din spate a aparatului. Există, de asemenea, un cititor de coduri DX, în mare parte inutil, pentru a determina automat viteza filmului, dar eu introduc întotdeauna viteza filmului manual, deoarece cititorul nu este fiabil în aparatul meu.

Cadranul de viteză ISO și de compensare a expunerii.

Compensarea expunerii poate fi setată cu ajutorul unui inel în afara cadranului ISO. Un buton de blocare în combinație cu selectorul de setări greoi și greu de rotit înseamnă că puteți uita să schimbați rapid acest lucru. Invariabil, las acest lucru setat la zero și îl ignor.

Opritorul merită să fie comentat. Spre deosebire de aproape orice aparat foto modern, obturatorul este fabricat din țesătură – aparent un fel de bumbac cauciucat. Ca urmare, perdelele obturatorului sunt foarte ușoare și fac foarte puțin zgomot și vibrații atunci când sunt declanșate. Din nefericire, perdelele sunt, de asemenea, foarte inflamabile, iar dacă îndreptați din greșeală aparatul foto spre soare cu obiectivul setat la diafragma maximă, veți face inevitabil o gaură în el. Este surprinzător faptul că, în cei 50 de ani de la designul de pe M3, Leica nu a reușit niciodată să găsească un material mai bun pentru perdele…

Acest declanșator silențios și fără vibrații ajută cu siguranță atunci când fotografiezi pe stradă. Nu există literalmente nici o comparație cu SLR-urile mai vechi cu film, dintre care multe sună ca și cum ai fi împușcat literalmente subiectul. Cu toate acestea, multe aparate foto digitale moderne sunt la fel de silențioase și adesea chiar mai silențioase (în special Ricoh GR și seria Fuji X100, care folosesc obturatoare cu foaie).

Încărcarea filmului

Pentru a fi sincer, încărcarea filmului este o pacoste cu M7. Toate celelalte aparate foto cu film de 35 mm pe care le-am folosit au o placă posterioară cu balamale. O deschizi, introduci filmul, înfășori și ai terminat. Leica susține că acest lucru nu ar duce la un plan de film suficient de plat (fără a lua în considerare literalmente sute de alte aparate foto care nu par să aibă o problemă cu acest lucru…), așa că folosesc un sistem ciudat în care placa inferioară a aparatului foto trebuie să fie complet detașată și o clapetă de pe spate trebuie deschisă.

Așa că trebuie să jonglezi cu două bucăți de aparat foto în mână, pe lângă filmul pe care încerci să-l încarci…

Încărcarea filmului în M7

În afară de stângăcie, este ușor să încarci greșit filmul astfel încât acesta să nu se miște la înfășurare. O parte a problemei în acest caz constă în faptul că diagrama de încărcare a filmului sugerează că tot ce trebuie să faceți este să trageți filmul și să puneți un capăt în bobina de preluare cu trei pivoți. De fapt, filmul este de fapt tras de roțile dințate ale roților dințate – deci este esențial să vă asigurați că filmul este împins în jos suficient pentru ca dinții din roata dințată superioară să se poată angrena cu găurile din film.

O ultimă observație este că nimic nu vă împiedică să deschideți partea de jos a camerei în timp ce filmul este încărcat. După ce am reușit din neatenție să fac acest lucru o dată, acum derulez cu grijă filmul imediat ce s-a terminat…

Ergonomie și manevrare

Ergonomia aparatului M7 la fotografiere este în general excelentă.

Corpul aparatului foto are aproximativ aceleași dimensiuni și greutate ca un aparat foto modern tipic fără oglindă, cum ar fi Sony A7II. La fel ca majoritatea aparatelor foto mai vechi, forma corpului a fost dictată, în esență, de necesitatea de a ține și de a înfășura filmul, mai degrabă decât de considerente ergonomice specifice. Există un grip opțional care poate fi folosit, dar cu majoritatea obiectivelor, aparatul foto este suficient de ușor pentru ca acesta să nu fie necesar.

Există foarte puține comenzi pe corp. Obturatorul, selectorul de viteză și un întrerupător pornit/oprit sunt toate sunt amplasate împreună pe placa superioară și sunt ușor de accesat fără a privi. ISO și compensarea expunerii sunt setate cu ajutorul unui cadran incomod aflat pe partea din spate a corpului, dar de obicei sunt setate doar atunci când se schimbă filmul. Deschiderea este setată direct pe obiectiv.

Există două probleme minore care diminuează din manevrabilitatea altfel excelentă. Prima este plasarea ferestrei telemetrului, care este foarte ușor de acoperit accidental cu un deget – ar fi fost bine să existe o margine ușor ridicată în jurul ferestrei pentru a evita murdărirea sticlei. A doua problemă este plasarea decalată a mufei pentru trepied – nu este o problemă serioasă având în vedere utilizările tipice pentru acest aparat foto.

În cele din urmă, simplitatea și comenzile bine plasate și logice fac din fotografierea cu M7 o experiență mult mai plăcută decât fotografierea cu majoritatea aparatelor foto moderne.

Calitatea imaginii și fotografierea filmului

Calitatea imaginii cu M7 este la fel de bună ca și cu filmul de 35 mm. Obturatorul este suficient de neted pentru ca vibrațiile să fie rareori o problemă, iar focalizarea precisă și ușor de utilizat: calitatea imaginii este definită de combinația dintre obiectiv și emulsie.

O întrebare pe care am avut-o când am încercat M7 a fost dacă rezoluția poate fi sau nu competitivă față de camerele digitale de 35mm. Este dificil de descris în mod concis rezoluția filmului, deoarece curba MTF scade lent odată cu dimensiunea elementului, rămânând mai degrabă plată până la (aproape) limita Nyquist. În mod realist, majoritatea aparatelor foto digitale cu mai mult de 12 megapixeli vor oferi imagini mai incisive și mai clare decât majoritatea filmelor bune.

Galeria de mai jos prezintă câteva comparații de imagine de bază între un Leica digital (tip 262) și M7 folosind Ilford Delta 100. Delta 100 este un film modern, cu o claritate excelentă și o granulație tabulară fină. Imaginile au fost realizate cu același obiectiv oprit la f8 și fără niciun filtru montat (pentru a evita degradarea imaginii – de obicei, aș folosi un filtru pentru a ajuta la creșterea contrastului). Imaginile digitale au fost filmate în culori și convertite în alb-negru cu ajutorul unui filtru albastru virtual slab pentru a aproxima răspunsul cromatic al filmului. Filmul a fost scanat prin intermediul unui obiectiv macro cu un DSLR de înaltă rezoluție:

Filmul se apropie surprinzător de mult de imaginea digitală (24 megapixeli) în ceea ce privește claritatea, deși cele mai fine detalii sunt ascunse de granulație. Filmele mai rapide sunt mult mai granuloase și mult mai puțin clare, dar, în general, dacă fotografiați un film de 35 mm, o faceți mai degrabă pentru a-i exploata caracterul decât pentru a obține imagini cât mai clare și mai curate.

Leica M7 + Zeiss 50mm C-Sonnar fotografiat cu HP5+ împins la ISO 3200.

Leica M7 + Zeiss 50mm C-Sonnar fotografiat cu HP5+ procesat prin împingere la ISO 3200 în Ilford DD-X.

Filmul este, în general, foarte ușor de fotografiat și procesat. Există, de obicei, o mare latitudine de expunere, iar erorile care ar lăsa luminițe arse pe digital sunt rareori o problemă.

Acea calitate legendară a construcției Leica?

O mulțime de utilizatori se laudă cu calitatea „legendară” a construcției Leica și este adevărat că Leica oferea inginerie mecanică de ultimă generație în anii 1950. Cu toate acestea, într-un context modern, este dificil să vezi M7 ca fiind un aparat foto deosebit de bine proiectat.

Suspectez că mulți oameni confundă construcția metalică grea cu calitatea. Bucăți mari de metal fac o cameră densă și grea, dând iluzia de calitate. Ele nu o fac automat robustă sau fiabilă. Unde cred eu că eșuează calitatea construcției este:

• telemetrul nesigilat (vizorul și ferestrele telemetrului meu sunt pline de praf, reducând contrastul)
  • placa de bază și suportul pentru trepied slabe din punct de vedere mecanic
  • acele perdele inflamabile ale obturatorului…
  • rotița ISO și de compensare a expunerii din plastic, prost proiectată și implementată, de pe spatele aparatului foto
  • lipsa oricărui mijloc de calibrare a telemetrului de către utilizator
  • acoperișurile de plastic fragile și ușor de pierdut pentru compartimentul bateriei și portul de sincronizare a blițului

Lipsa de etanșare a corpului este destul de frustrantă. Se pare că praful intră în mecanismul telemetrului prin intermediul selectorului de viteză a obturatorului, reducând contrastul și claritatea la focalizare. De ce este rangefinderul deschis prafului chiar de aici? Nu am nicio idee. Periodic, folosesc un aspirator pentru a aspira praful – lucru pe care nu am fost niciodată nevoit să îl fac cu niciun alt aparat foto.

Hotel Relicario, Minas Gerais

Un alt exemplu este placa de pe partea de jos a aparatului foto care este îndepărtată pentru a încărca filmul. Aceasta se bazează pe o singură ureche nituite pentru a rămâne la locul ei și, deși în exterior aceasta pare bine prelucrată și lustruită, din interior nitul pare foarte nesubstanțial. De obicei, transport DSLR-uri mult mai mari folosind o curea de umăr care se înșurubează în locașul trepiedului, dar nu aș risca acest lucru cu M7.

Celebrele digitale M actuale par să rezolve majoritatea acestor probleme. Este ironic faptul că M tip 262 se simte mult mai puțin „solid” în mână, dar îi lipsesc acele capace de port din plastic problematice, are o priză robustă pentru trepied montată central și are un obturator mai puțin combustibil. Fără îndoială, Leica ar putea construi un M7 mai bun, dar mă aștept ca pur și simplu să nu existe o cerere suficientă pentru a justifica costurile de scule și de proiectare.

The Tao of Leica

Ceea ce era de ultimă generație acum o jumătate de secol pare acum rudimentar și fragil în comparație cu aparatele foto actuale. În special, sosirea SLR-urilor Nikon mici și de înaltă calitate în anii 1970 a început să expună limitările designului de tip „rangfinder”, iar Leica a fost aproape condusă la faliment.

Când M7 a fost lansat în 2002, a suferit atât de prea multă, cât și de prea puțină inovație tehnologică. Mulți dintre utilizatorii Leica rămași la acea vreme au resimțit dependența de o baterie pentru a acționa obturatorul, în timp ce potențialii utilizatori noi l-au respins imediat ca pe o întoarcere ciudată într-o lume a focalizării automate și a tehnologiei digitale emergente. Cea mai mare parte a lumii l-a ignorat.

Beachside Dreams - Barcelona - Fotografie pe peliculă alb-negru

Astăzi, Leica îmbrățișează în mod deschis tehno-ludismul aparent al bazei sale tradiționale de utilizatori. S-a restructurat ca o companie bazată pe lux și nostalgie. Ei încă mai fac M7, precum și aparate foto fără niciun fel de electronice. De asemenea, ei fac aparate foto digitale M care, în esență, sunt puțin mai mult decât un M7 echipat cu un senzor digital.

Financiar, această strategie a funcționat foarte bine, atrăgând vânzări de la pensionari cu buzunare adânci și copii bogați deopotrivă. Din nefericire, prețurile de lux ale Leica nu se reflectă în calitatea și suportul produsului pus în vânzare și, din ce în ce mai mult, se pare că dacă aparatele foto sunt făcute pentru a fi expuse sau colecționate, mai degrabă decât pentru a fi folosite.

Publicitățile arată mângâietori de aparate foto cu mănuși albe de bumbac care se tem să nu lase urme de degete în urmă, în timp ce forumurile de pe internet sunt inundate de rapoarte despre senzori crăpați și corodate și întârzieri de reparații de șase luni. Răspunsul Leica la această situație este, în cel mai bun caz, letargic și în contrast puternic cu serviciile profesionale rapide oferite de Canon și Nikon. În loc să construiască aparate foto mai bune și mai fiabile, Leica alege să lanseze ediții speciale „Lenny Kravitz”, care au mai mult în comun cu o pereche de blugi purtați înainte de a fi purtați decât cu un instrument fotografic, și aparate foto care nu au fost afectate de acele curele de curea atât de inestetice. Leica preferă clienții dispuși să plătească o primă pentru un aparat foto pe care îl vor folosi rareori.

Atunci de ce, ca fotograf serios, ar trebui să tragi cu un aparat Leica astăzi?

În primul rând, nu există prea multe îndoieli că utilizarea unui telemetru Leica de aproape orice epocă este plăcută. Este un proces captivant care te obligă să te gândești cu atenție la aspectele imaginii care contează – iluminare, focalizare, încadrare. Oferă un proces minimalist de tip zen pe care puține aparate foto digitale moderne îl pot aborda (aș spune că o excepție notabilă este Ricoh GR). Actul de a lua o imagine este mai lent și mai deliberat, iar acest lucru schimbă ce și cum fotografiezi. Dacă arta este ceea ce rezultă din coliziunea dintre imaginația artistului și limitările echipamentului și ale suportului său, atunci Leica vă oferă cu siguranță un start bun. Mai presus de toate, este pur și simplu diferit.

Din păcate, pentru majoritatea utilizărilor profesionale din ziua de azi, costurile ridicate și serviciile slabe de la Leica înseamnă că utilizarea profesională a aparatelor foto este problematică. O cameră și un obiectiv nou pot costa peste 7000 de dolari și, având în vedere fiabilitatea și timpii de reparații, ați avea nevoie de mai multe. De asemenea, am fotografiat în multe zone în care transportul unui echipament atât de scump ar fi foarte imprudent, iar mulți foști fotografi Leica trec la alte sisteme.

Cred că acest lucru este o mare rușine.

Leica face comerț cu istoria sa, cu o moștenire de nume celebre precum Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Helen Levit, Sebastian Salgado, Garry Winogrand – chiar și regina. Din nefericire, eșecul de a oferi un adevărat succesor modern al acelor aparate cu film mai vechi – robust, fiabil și eficient din punct de vedere al costurilor – înseamnă că din ce în ce mai puțini fotografi folosesc această marcă și că nu se stabilește o nouă istorie. În schimb, moștenirea Leica este îngropată încet-încet sub un munte de selfie-uri cu copii bogați și discuții pe internet care sunt obsedate de ce vopsea este cea mai bună pentru a face să pară că aparatul lor a fost folosit intens.

Lăsând la o parte cinismul, există din fericire o mișcare înfloritoare de entuziaști, în mare parte determinată de interesul pentru aparatele și obiectivele mai vechi și pentru film. Astăzi, acesta este probabil locul în care rezidă spiritul autentic al Leica.

Street Photography, Barcelona. Leica M7 cu Zeiss Biogon 2/35 și Ilford HP5 plus.

Concluzie

Binele:

• telemetrul (focalizare unică în vizor &)
  • obiectivele mici și excelente de la Leica, Zeiss și Voigtlander
  • ușor și ușor pentru un aparat foto full-frame
  • silențios și discret în utilizare (în comparație cu un SLR)
  • excelentă măsurare încorporată
  • este un Leica (ergonomie de tip zen; haptică seducătoare)

Rău:

• terenometrul (fără focalizare de aproape; limitări la teleobiectiv; acuratețea focalizării; etc)
  • calitatea slabă a construcției în comparație cu aparatele foto moderne (praf; perdele de declanșare inflamabile; etc)
  • este un Leica (cost; servicii și asistență)

Urât:

• scanarea negativelor cu un DSLR, când ai fi putut face fotografia cu DLSR-ul de la bun început…

Se spune adesea că fotografierea cu un telemetru cu film este una dintre cele mai bune modalități de a-ți îmbunătăți fotografia. Nu sunt întru totul de acord, deoarece costul apăsării acelui buton de declanșare este suficient de ridicat pentru a inhiba experimentarea creativă, care este cu siguranță ceea ce ar trebui să fie fotografia. Cu toate acestea, este un antidot la perfecțiune și un stimulent pentru a te concentra pe conținut mai degrabă decât pe prezentare – un diferențiator pentru fotografie care nu poate fi egalat prin simpla achiziționare de aparate foto din ce în ce mai avansate.

M7 este în același timp cel mai bun și cel mai prost aparat foto pe care l-am folosit vreodată, și cu atât mai bine pentru asta.

.

Lasă un răspuns