The Leica M7 - Front View

The Leica M7 (or so it says somewhere under the tape…)

This is an incredibly late review for the Leica M7, which was released in 2002. Moje je raná verze zakoupená z druhé ruky a intenzivně jsem ji používal poslední dva roky, během nichž jsem s ní natáčel v průměru asi jeden film týdně a cestoval s ní po Evropě a Americe.

O řadu Leica M jsem se začal zajímat především proto, že jsem chtěl něco podstatně menšího a lehčího než naše tradiční zrcadlovky Canon. Použitý filmový fotoaparát je pravděpodobně nejlevnějším a nejautentičtějším prostředkem k vyzkoušení systému a já jsem se rozhodl pro raný model Leica M7 především kvůli vestavěnému měření světla. V té době jsem byl zvědavý, co je to „dálkoměr“, jak mohou být zmenšené objektivy s bajonetem M srovnatelné s jejich objemnými alternativami pro digitální zrcadlovky a zda je film stále životaschopným médiem.

Protože fotoaparáty řady M nepoužívají zrcátko, je vzdálenost mezi zadní stranou objektivu a filmem velmi krátká. To usnadňuje konstrukci jednodušších a menších širokoúhlých a normálních objektivů, které fungují velmi dobře a jejichž ostrost od okraje k okraji je obvykle lepší než u jejich větších protějšků pro digitální zrcadlovky. I relativně staré konstrukce často fungují výborně a existuje úžasná škála starých i nových objektivů, které mohou poskytnout vše od „klasického“ vykreslení až po moderní ostrost.

Na rozdíl od většiny systémových filmových fotoaparátů se M7 i objektivy vyrábějí dodnes a je relativně snadné získat náhradní díly a servis třetích stran. Objektivy řady M lze používat se současnými filmovými a digitálními fotoaparáty Leica a lze je také přizpůsobit moderním digitálním bezzrcadlovkám Sony, Fuji, Olympus a dalším.

Problémem společnosti Leica je její snaha o přeznačení svých fotoaparátů a objektivů na exkluzivní luxusní zboží, což má za následek, že nové výrobky Leica mají relativně nízkou hodnotu (více o tom později). Pokud se však spokojíte s použitým vybavením a vyhovuje vám fotografování na film, lze základní systém sestavit za cenu nižší, než je cena většiny špičkových spotřebních digitálních fotoaparátů. Můžete také najít nové objektivy třetích stran od Zeiss nebo Voigtländer, které stojí zlomek ceny srovnatelných objektivů Leica, a přitom nabízejí podobnou optickou kvalitu.

Přehled M7

M7 je do značné míry návratem do dřívější doby filmových fotoaparátů. Má sadu funkcí, která by byla konkurenceschopná před třiceti lety, ale která byla zastaralá již v době uvedení na trh. Byl to první model Leica, který nabízel režim „automatiky“ s prioritou clony, ale jinak nezaměnitelně a záměrně vypadá, zní a působí velmi podobně jako jakákoli Leica vyrobená za posledních 50 let.

Leica M7 - pohled shora

Funkčně je M7 velmi jednoduchý:

• systém ostření a rámování založený na dálkoměru
  • rychlost závěrky až 1/1000 sekundy
  • vybudovaný světloměr
  • režim automatické expozice s prioritou clony (nastavení clony na objektivu, zatímco fotoaparát zvolí rychlost závěrky)

Nejsou zde žádné efektní režimy sledování obličeje, expoziční bracketing, skládání HDR nebo cokoli jiného. K dispozici máte pouze základní funkce nutné k zarámování a expozici jednoho filmového snímku.

Dálkoměr a zaostřování

Řadu Leica M fakticky definuje mechanismus dálkoměru: od něj se odvíjejí všechny její neodmyslitelné silné i slabé stránky.

Dálkoměry se používají již mnoho let a v minulosti sloužily jako zaměřovací systém pro munici. Dálkoměry používané společností Leica využívají optickou paralaxu a původně se jednalo o neohrabané přídavné pomůcky, kdy uživatel nejprve změřil vzdálenost pomocí dálkoměru a poté nastavil fotografickou čočku fotoaparátu tak, aby odpovídala naměřené hodnotě. Ačkoli se to dnes zdá primitivní, v době svého uvedení na trh byly původní fotoaparáty Leica mimořádně inovativní svou velikostí a schopností získat přijatelnou kvalitu obrazu z tehdy extrémně malého formátu – 35mm filmu.

Dálkoměr náhody funguje na základě měření paralaxy

Postupem času byla konstrukce zdokonalena a mechanismus dálkoměru byl integrován do těla a spojen přímo se zaostřovacím kroužkem na objektivu. Výsledný fotoaparát – M3 z roku 1954 – byl velmi úspěšný a dodnes patří k nejlépe hodnoceným fotoaparátům všech dob. Dnes jsou všechny současné fotoaparáty Leica řady M okamžitě rozpoznatelné jako příbuzné modelu M3. M7 je v podstatě jen o málo víc než M3 s vylepšeným hledáčkem, vestavěným měřením světla a elektronickým ovládáním závěrky.

Při pohledu na přední stranu M7 vidíte tři optická okénka – hlavní hledáček, bílé okénko, které osvětluje rámečky, a menší okénko pod voličem času závěrky pro dálkoměr. Při držení fotoaparátu musíte dávat pozor, abyste žádné z nich nezakryli prsty.

V hledáčku je zobrazeno pevné zorné pole odpovídající objektivu s ohniskovou vzdáleností přibližně 24-28 mm. Pro pochopení toho, co bude nakonec na fotografii, se do hledáčku promítá sada „rámečků“ závislých na ohniskové vzdálenosti, spolu s LED displejem pro zobrazení expozice. Rámečky se zobrazují v párech, které se u nejběžnějších hledáčků se zvětšením 0,72 zobrazují jako 28/90 mm, 35/135 mm a 50/75 mm.

Takto vypadá obraz s nasazeným 50mm objektivem:

Dálkoměr zaostřený na nekonečno s 50mm objektivem

Obraz hledáčku s nesprávně zaostřeným fotoaparátem.

Dálkoměr zaostřený na cíl s 50mm objektivem

Obrázek v hledáčku se správným zaostřením a LED indikací času závěrky.

Při nasazení objektivu se automaticky vyberou rámečky 50/75 mm, což je dobře vidět vpravo dole. Viditelný černý kroužek je sluneční clona objektivu, která má vyříznuté otvory, aby se minimalizoval její vliv na výhled. Takové zakrytí hledáčku je šokem pocházejícím ze zrcadlovky nebo bezzrcadlovky, ale v praxi s většinou objektivů je to bezproblémové.

Další zvláštností je, že mezi hledáčkem a objektivem je posun paralaxy. Pokud jste velmi blízko objektu, zarovnání objektu na střed hledáčku znamená, že objekt bude na snímku mimo střed. Pro kompenzaci tohoto jevu se v hledáčku posouvají obrysy, jak je patrné z porovnání dvou snímků výše. Ačkoli je tato korekce užitečná, není dokonalá a je dobré nesnažit se o příliš těsné orámování objektů. To a také obtíže při řešení extrémních úhlů paprsků v dálkoměru znamená, že M7 nemůže zaostřit blíže než na 70 cm.

Přesnost zaostření je dána mechanickými tolerancemi ve spojce dálkoměru a objektivu, vzdáleností mezi oběma optickými okénky a zrakem fotografa. Tato přesnost je nezávislá na nasazeném objektivu a je dostatečně dobrá právě pro přesné zaostření objektivu 50 mm f1,4. Na rozdíl od zrcadlovky není přesnost zaostření úměrná ohniskové vzdálenosti a spolehlivé zaostření velmi rychlých nebo delších ohniskových vzdáleností je náročné. Leica v takových případech doporučuje používat šroubovací lupu na hledáčku, ale i tak je nejrychlejší praktický dlouhý objektiv obvykle 135 mm f3,5.

U velmi širokoúhlých objektivů je přesnost zaostření obvykle lepší než u zrcadlovek. Chcete-li však používat objektivy širší než 28 mm, musíte na horkou patici blesku nasadit přídavný optický hledáček a k zaostřování používat vestavěný hledáček a k rámování přídavný hledáček.

Jedna z posledních poznámek k hledáčku je problematická, pokud nosíte brýle. Ačkoli je zobrazení velké, jasné a velmi jasné, oční reliéf je příliš malý, takže je obtížné přiblížit oko natolik, abyste viděli celou scénu. To znamená, že zatímco můj M7 má rámečky pro 28mm objektiv, nejširší linie, které rozumně vidím, jsou pro 35mm objektiv. Existují obvyklá řešení Heath Robinsona, jako je použití šroubovacího dioptru nebo výměna optiky za rangfinder s menším zvětšením, ale ani jedno není skutečně uspokojivé.

Praktickým důsledkem všech výše uvedených skutečností je, že M7 funguje nejlépe s 35mm a 50mm objektivy a zapomeňte na něco jako makro nebo blízké zaostřování.

Je samozřejmě možné zcela ignorovat mechanismus dálkoměru a jednoduše použít škálové zaostřování – tj. odhadnout vzdálenost k objektu a nastavit zaostření přímo na objektivu. Tato technika je velmi rozšířená v pouliční fotografii a většina objektivů s bajonetem Leica obsahuje na zaostřovacím kroužku malý hrot, který umožňuje jednoduše po hmatu určit, na jakou vzdálenost je objektiv zaostřen. Práce tímto způsobem vyžaduje hodně cviku, ale je mnohem rychlejší než jiné metody ostření. Téměř všechny pouliční fotografie, které pořizuji, a to jak snímky Leica, tak i jiné, jsou pořízeny tímto způsobem.

Používání filtrů na M7

Filtry jsou důležité u černobílého filmu, protože mění kontrast nebo umožňují delší expoziční časy.

M7 zde funguje skvěle. Mohu na objektiv nasadit 10stupňový ND filtr nebo tmavě červený filtr 091, a přesto jsou hledáček a zaostřovací mechanismus nezakryté a stále fungují přesně jako dříve. To a skutečnost, že při otevřené závěrce nedochází k zatemnění hledáčku, umožňuje zajímavé tvůrčí možnosti, například snímky s dlouhou expozicí pořízené při panorámování fotoaparátu.

Závodící bruslaři na kolečkových bruslích na Fiesta Mayor en el Raval, Rambla del Raval, Barcelona - pohybově rozmazaná filmová fotografie

Odvrácenou stranou této skutečnosti je také to, že je velmi obtížné používat filtry, které spoléhají na možnost zobrazit scénu přes filtr. Nastavitelné stupňovité filtry je téměř nemožné použít a polarizační filtry jsou náročné. Obvykle používám světloměr fotoaparátu M7, abych posoudil, kdy je polarizační filtr správně orientován, ale existují také některé výmysly Heath Robinsona, které umožňují nastavit filtr, když je před hledáčkem, a teprve poté jej otočit na místo před objektivem.

Řízení expozice, měření a závěrka

Jednou z nejlepších vlastností fotoaparátu M7 je systém měření přes objektiv. Světlo vycházející z objektivu se odráží od namalovaného bílého bodu na cloně a jas měří dvojice fotodiod umístěných na okraji otvoru.

Závěrka Leica M7

Závěrka Leica M7. Těsně pod bílým měřicím bodem je vidět ad-hoc oprava vypálení…

Přes svou jednoduchost funguje výjimečně dobře. Poskytuje doslova bodové měření, které automaticky zohledňuje objektiv, clonu a případné nasazené filtry. Používá se mi snadněji než mnoho „inteligentních měření“ v moderních fotoaparátech jednoduše proto, že se chová předvídatelně.

Měřič funguje jak v „automatickém“ režimu, kdy se v hledáčku zobrazuje naměřený čas závěrky, tak i v manuálním režimu, kdy zobrazuje LED diody ve stylu M6, které indikují případnou podexpozici nebo přeexpozici.

Často se setkáte s puristy značky Leica, kteří odmítají myšlenku mít „automatický“ režim, natož vestavěné měření. Já si však myslím, že je to jeden z nejlepších důvodů, proč si vybrat M7 místo manuálnějších fotoaparátů. Téměř vždy nechávám fotoaparát nastavený na automatický expoziční režim a na manuální přepínám pouze v případě, že chci rychle pořídit několik snímků při obtížném osvětlení. Funguje to díky tomu, že poloviční stisknutí tlačítka spouště zablokuje údaj o expozici, takže je snadné vybrat, kterou část snímku exponovat.

Rychlost filmu a kompenzaci expozice lze nastavit na hrubém plastovém voliči umístěném na zadní straně fotoaparátu. K dispozici je také do značné míry nesmyslná čtečka DX-kódů pro automatické určení rychlosti filmu, ale já vždy zadávám rychlost filmu ručně, protože čtečka není v mém fotoaparátu spolehlivá.

Volítko rychlosti ISO a kompenzace expozice.

Kompenzaci expozice lze nastavit pomocí kroužku mimo volič ISO. Blokovací tlačítko v kombinaci s neohrabaným a obtížně otočným voličem nastavení znamená, že na jeho změnu můžete rychle zapomenout. Neustále to nechávám nastavené na nulu a ignoruji to.

Závěrka stojí za komentář. Na rozdíl od téměř všech moderních fotoaparátů je závěrka vyrobena z látky – zřejmě z jakési pogumované bavlny. Díky tomu jsou závěry závěrky velmi lehké a při spuštění vydávají velmi málo hluku a vibrací. Závěsy jsou bohužel také velmi hořlavé, a pokud fotoaparát omylem namíříte do slunce s objektivem nastaveným na plnou clonu, nevyhnutelně do něj vypálíte díru. Je s podivem, že za 50 let od návrhu na M3 se společnosti Leica nikdy nepodařilo najít lepší materiál clony…

Tato tichá závěrka bez vibrací rozhodně pomáhá při fotografování na ulici. Se staršími filmovými zrcadlovkami, z nichž mnohé zněly, jako byste objekt doslova zastřelili, se to doslova nedá srovnat. Mnoho moderních digitálních fotoaparátů je však stejně tichých a často ještě tišších (zejména fotoaparáty Ricoh GR a řada Fuji X100, které používají listové závěrky).

Nakládání filmu

Na rovinu, nakládání filmu je u M7 utrpení. Každý jiný fotoaparát na 35mm film, který jsem používal, má výklopnou zadní desku. Otevřete ji, vložte film, natočte a je hotovo. Leica tvrdí, že by to nevedlo k dostatečně rovné rovině filmu (nehledě na doslova stovky jiných fotoaparátů, které s tím zřejmě nemají problém…), a tak používá nepohodlný systém, kdy se musí spodní deska fotoaparátu zcela oddělit a otevřít klapka na zadní straně.

Takže kromě filmu, který se snažíte vložit, musíte v ruce žonglovat se dvěma kusy fotoaparátu…

Vkládání filmu do M7

Kromě této nešikovnosti je snadné špatně vložit film, takže se při navíjení nepohne. Částečně je zde problém v tom, že schéma vkládání filmu naznačuje, že stačí film protáhnout a jeden konec vložit do trojcívkové odebírací cívky. Ve skutečnosti je film ve skutečnosti tažen ozubenými koly – je tedy nezbytné, abyste se ujistili, že je film zatlačen dostatečně dolů, aby zuby horního ozubeného kola mohly zapadnout do otvorů ve filmu.

Jedním z posledních postřehů je, že vám nic nebrání otevřít spodní část fotoaparátu, když je film vložen. Poté, co se mi to jednou neopatrně podařilo, nyní film pečlivě převíjím, jakmile je hotový…

Ergonomie a manipulace

Ergonomie fotoaparátu M7 při fotografování je obecně vynikající.

Tělo fotoaparátu má zhruba stejné rozměry a hmotnost jako typická moderní bezzrcadlovka, například Sony A7II. Stejně jako u většiny starších fotoaparátů byl tvar těla v podstatě diktován spíše potřebou držet a natáčet film než specifickými ergonomickými hledisky. K dispozici je volitelný grip, který lze použít, ale s většinou objektivů je fotoaparát natolik lehký, že je to zbytečné.

Na těle je velmi málo ovládacích prvků. Závěrka, volič rychlosti a přepínač zapnutí/vypnutí jsou umístěny společně na horní desce a jsou snadno přístupné, aniž byste je museli hledat. ISO a kompenzace expozice se nastavují pomocí nepohodlného voliče na zadní straně těla, ale obvykle se nastavují pouze při výměně filmu. Clona se nastavuje přímo na objektivu.

Existují dva drobné problémy, které znehodnocují jinak vynikající zpracování. Prvním je umístění okénka dálkoměru, které lze velmi snadno omylem zakrýt prstem – bylo by dobré mít kolem okénka mírně vyvýšený okraj, aby nedošlo k rozmazání skla. Druhým problémem je posunuté umístění zásuvky pro stativ – vzhledem k typickému použití tohoto fotoaparátu se nejedná o závažný problém.

Koneckonců, díky jednoduchosti a dobře umístěným a logickým ovládacím prvkům je fotografování s M7 mnohem příjemnějším zážitkem než fotografování s většinou moderních fotoaparátů.

Kvalita snímků a fotografování na film

Kvalita snímků s M7 je tak dobrá, jak jen to s 35mm filmem jde. Závěrka je dostatečně plynulá, takže vibrace jsou zřídkakdy problémem, a ostření přesné a snadno použitelné: kvalita obrazu je definována kombinací objektivu a emulze.

Jednou z otázek, kterou jsem měl při zkoušení M7, bylo, zda rozlišení může být konkurenceschopné proti digitálním 35mm fotoaparátům. Je obtížné stručně popsat rozlišení filmu, protože křivka MTF klesá pomalu s velikostí prvku a zůstává spíše plochá až do (téměř) Nyquistovy hranice. Reálně bude většina digitálních fotoaparátů s více než 12 megapixely poskytovat průraznější a ostřejší snímky než většina dobrých filmů.

Následující galerie ukazuje několik základních srovnání snímků z digitálního fotoaparátu Leica (typ 262) a fotoaparátu M7 s použitím filmu Ilford Delta 100. Delta 100 je moderní film s vynikající ostrostí a jemným tabulkovým zrnem. Snímky byly pořízeny se stejným objektivem se světelností f8 a bez nasazeného filtru (aby nedošlo k degradaci snímku – obvykle bych použil filtr, který by pomohl zvýšit kontrast). Digitální snímky byly pořízeny barevně a převedeny na černobílé pomocí slabého virtuálního modrého filtru, aby se přiblížily barevné odezvě filmu. Film byl naskenován přes makroobjektiv digitální zrcadlovkou s vysokým rozlišením:

Film se překvapivě blíží digitálnímu snímku (24 megapixelů) co do ostrosti, i když nejjemnější detaily jsou zastřeny zrnem. Rychlejší filmy jsou mnohem zrnitější a mnohem méně ostré, ale obecně platí, že pokud fotografujete na 35mm film, je to spíše kvůli využití jeho charakteru než kvůli získání co nejostřejších a nejčistších snímků.

Leica M7 + Zeiss 50 mm C-Sonnar pořízené s HP5+ posunutým na ISO 3200.

Leica M7 + Zeiss 50 mm C-Sonnar pořízené s HP5+ posunutým na ISO 3200 v Ilfordu DD-X.

Film je obecně velmi snadný na fotografování a zpracování. Obvykle je zde velká expoziční volnost a chyby, které by u digitálu zanechaly přepálené světlé body, jsou zřídkakdy problémem.

Ta legendární kvalita konstrukce Leica?

Mnoho uživatelů básní o „legendární“ kvalitě konstrukce Leica a je pravda, že Leica poskytovala nejmodernější mechanické konstrukce již v 50. letech. V moderním kontextu je však těžké považovat M7 za mimořádně dobře zkonstruovaný fotoaparát.

Předpokládám, že mnoho lidí zaměňuje těžkou kovovou konstrukci za kvalitu. Velké kusy kovu dělají fotoaparát hutným a těžkým, což vytváří iluzi kvality. Neznamenají však, že je automaticky robustní nebo spolehlivý. Kde si myslím, že kvalita konstrukce selhává:

• neutěsněný dálkoměr (můj hledáček a okénka dálkoměru jsou plné prachu, což snižuje kontrast)
  • mechanicky slabá základní deska a stativový držák
  • ty hořlavé závěsy závěrky…
  • špatně navržené a provedené plastové kolečko ISO a korekce expozice na zadní straně fotoaparátu
  • neexistence jakýchkoli prostředků pro uživatelskou kalibraci dálkoměru
  • chabé a snadno ztratitelné plastové krytky prostoru pro baterie a portu pro synchronizaci blesku

Nedostatek těsnění na těle je docela frustrující. Prach se zřejmě dostává do mechanismu dálkoměru přes volič rychlosti závěrky, což snižuje kontrast a zřetelnost při ostření. Proč je dálkoměr odtud vůbec přístupný prachu? Nemám tušení. Pravidelně používám vysavač k vysátí prachu – což jsem u žádného jiného fotoaparátu nikdy nemusel dělat.

Hotel Relicario, Minas Gerais

Dalším příkladem je destička na spodní straně fotoaparátu, která se vyjímá při vkládání filmu. Ta se spoléhá na jediné nýtované oko, které zůstává na místě, a přestože zvenčí vypadá dobře opracované a vyleštěné, zevnitř vypadá nýt velmi nepodstatně. Obvykle přenáším mnohem větší digitální zrcadlovky pomocí ramenního popruhu, který se šroubuje do stativové zásuvky, ale u modelu M7 bych to neriskoval.

Současné digitální fotoaparáty M zřejmě většinu těchto problémů řeší. Je ironií, že M typ 262 působí v ruce mnohem méně „pevně“, přesto postrádá ony problematické plastové krytky portů, má robustní centrálně umístěnou stativovou zásuvku a méně hořlavou závěrku. Leica by nepochybně dokázala vyrobit lepší M7, ale očekávám, že prostě není dostatečná poptávka, která by ospravedlnila náklady na nástroje a konstrukci.“

Tao Leica

Co bylo před půl stoletím špičkové, se nyní zdá být ve srovnání se současnými fotoaparáty primitivní a křehké. Zejména nástup malých a kvalitních zrcadlovek Nikon v 70. letech 20. století začal odhalovat omezení konstrukce rangfinderu a společnost Leica byla téměř přivedena k bankrotu.

Když byl v roce 2002 uveden na trh model M7, trpěl příliš velkým i malým množstvím technologických inovací. Mnoha zbývajícím uživatelům značky Leica v té době vadila závislost na baterii pro pohon závěrky, zatímco potenciální noví uživatelé ji okamžitě zavrhli jako kuriózní přežitek ve světě automatického zaostřování a nastupující digitální technologie. Většina světa ji ignorovala.

Beachside Dreams - Barcelona - černobílá filmová fotografie

Dnes se společnost Leica otevřeně hlásí ke zdánlivému technicistnímu přístupu svých tradičních uživatelů. Restrukturalizovala se na společnost založenou na luxusu a nostalgii. Stále vyrábí model M7 i fotoaparáty bez jakékoliv elektroniky. Vyrábí také digitální fotoaparáty M, které jsou v podstatě jen o málo víc než M7 vybavená digitálním snímačem.

Finančně tato strategie funguje velmi dobře a přitahuje prodeje jak od důchodců s hlubokými kapsami, tak od bohatých dětí. Bohužel se luxusní ceny Leicy neodrážejí v kvalitě a podpoře prodávaných výrobků a stále častěji se zdá, že fotoaparáty jsou určeny spíše k vystavování nebo sbírání než k používání.

V reklamách se objevují milovníci fotoaparátů v bílých bavlněných rukavicích, kteří se bojí zanechat otisky prstů, zatímco internetová fóra jsou zaplavena zprávami o prasklých a korodujících snímačích a šestiměsíčních zpožděních oprav. Reakce společnosti Leica na tyto problémy je přinejlepším letargická a je v příkrém rozporu s rychlými profesionálními službami, které nabízejí Canon a Nikon. Namísto výroby lepších a spolehlivějších fotoaparátů se Leica rozhoduje vydávat speciální edice „Lenny Kravitz“, které mají více společného s párem obnošených džínů než s fotografickým nástrojem, a fotoaparáty neposkvrněné těmi tak neestetickými řemínky. Leica dává přednost zákazníkům, kteří jsou ochotni zaplatit vyšší cenu za fotoaparát, který budou používat jen zřídka.

Takže proč byste jako seriózní fotografové měli dnes fotit fotoaparátem Leica?

Předně, není pochyb o tom, že používání dálkoměrů Leica v podstatě jakéhokoli ročníku je příjemné. Je to poutavý proces, který vyžaduje, abyste pečlivě přemýšleli o aspektech snímku, na kterých záleží – osvětlení, zaostření, rámování. Poskytuje minimalistický zenový proces, kterému se jen málokterý moderní digitální fotoaparát dokáže přiblížit (řekl bych, že významnou výjimkou je Ricoh GR). Akt pořízení snímku je pomalejší a promyšlenější a mění to, co a jak fotografujete. Pokud je umění to, co je výsledkem střetu umělcovy představivosti s omezeními jeho vybavení a média, pak vám Leica určitě dá pořádně zabrat. Především je prostě jiná.

Naneštěstí pro většinu dnešních profesionálních použití znamená vysoká cena a špatný servis od společnosti Leica, že profesionální použití fotoaparátů je problematické. Nový fotoaparát a objektiv může stát přes 7000 dolarů a vzhledem ke spolehlivosti a době oprav byste jich potřebovali několik. Také jsem fotografoval v mnoha oblastech, kde by nošení tak drahé výbavy bylo velmi nerozumné, a mnoho bývalých fotografů značky Leica přechází na jiné systémy.

Myslím si, že je to velká škoda.

Leica obchoduje se svou historií, s odkazem slavných jmen jako Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Helen Levit, Sebastian Salgado, Garry Winogrand – dokonce i královna. Bohužel neschopnost nabídnout skutečného moderního nástupce těchto starších filmových fotoaparátů – robustního, spolehlivého a cenově výhodného – znamená, že značku používá stále méně fotografů a nová historie se neukládá. Místo toho je odkaz značky Leica pomalu pohřbíván pod horou selfie bohatých dětí a internetových diskusí, které jsou posedlé tím, jaký lak je nejlepší, aby to vypadalo, že jejich fotoaparát byl intenzivně používán.

Když pomineme cynismus, naštěstí existuje prosperující hnutí nadšenců, které je z velké části poháněno zájmem o starší fotoaparáty a objektivy a o film. Právě v něm dnes pravděpodobně sídlí autentický duch značky Leica.

Uliční fotografie, Barcelona. Leica M7 se Zeiss Biogon 2/35 a Ilford HP5 plus.

Závěr

Dobré:

• dálkoměr (unikátní hledáček &ostření)
  • malé, vynikající objektivy Leica, Zeiss a Voigtlander
  • malý a lehký na fullframe fotoaparát
  • tichý a nenápadný při používání (ve srovnání se zrcadlovkou)
  • výborné vestavěné měření
  • je to Leica (ergonomie jako ze zenu; svůdná haptika)

Špatné:

• dálkoměr (žádné zaostřování na blízko; omezení teleobjektivu; přesnost ostření; atd.)
  • špatná kvalita konstrukce ve srovnání s moderními fotoaparáty (prach; hořlavé závěsy závěrky; atd.)
  • je to Leica (cena; servis a podpora)

Ošklivé:

• skenování negativů pomocí digitální zrcadlovky, když jste mohli v první řadě pořídit snímek pomocí DLSR…

Často se říká, že fotografování s filmovým dálkoměrem je jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit svou fotografii. S tím tak úplně nesouhlasím, protože cena za stisknutí tlačítka spouště je dost vysoká na to, aby bránila tvůrčímu experimentování, což je jistě to, o čem by fotografování mělo být. Je to však protilék na dokonalost a pobídka k tomu, abyste se soustředili spíše na obsah než na prezentaci – odlišnost pro fotografii, které se nelze vyrovnat pouhým nákupem stále dokonalejších fotoaparátů.

M7 je zároveň nejlepší i nejhorší fotoaparát, který jsem kdy používal, a o to lepší.