X

Got It!

Mr. Sunshine speelt zich af in het begin van de jaren 1900 en volgt het verhaal van een man (Lee Byung Hun) die als kind slaaf was, maar ontsnapte aan boord van een Amerikaans schip en opgroeide in Amerika. Als volwassene keert hij terug naar Joseon als soldaat tijdens de laatste jaren van het Joseon-tijdperk en het begin van de Japanse bezetting. Hij ontwikkelt ook een relatie met een edelvrouw (Kim Tae Ri) die deel uitmaakt van het Rechtvaardige Leger.

Eindelijk! Een nieuwe historische film om te bekijken. Er zijn er niet veel geweest dit jaar, dus ik was meer dan klaar om in een nieuwe te duiken. En het is niemand minder dan het langverwachte drama Mr. Sunshine.

Deze schrijver/PD-combinatie heeft ons hitdrama’s als Goblin: The Great and Lonely God en Descendants of the Sun. Dus zoals te verwachten was, is Mr. Sunshine een lust voor het oog! Elk shot is zo prachtig om te zien. Dit is een productie van ongelooflijk hoge kwaliteit. Er was een enorm budget, een grote cast en de meeste prachtige decors moesten speciaal voor dit drama worden gebouwd.

En ik hou zeker van de tijdsperiode! De setting van de late jaren 1800 tot de vroege jaren 1900 is zo uniek en wordt zelden in drama’s gebruikt. Het decor en de kostuums zijn zo prachtig om te zien. Er was een breed scala aan kostuums te zien, waaronder traditionele kleding uit Joseon en Japan, westerse mode en militaire uniformen uit verschillende landen. Er is hier echt veel te zien en te genieten!

Het is ook een tijd van overgang omdat Joseon te maken krijgt met allerlei verschillende culturen die hun land binnenkomen. Het was echt zo interessant om zoveel verschillende culturen met elkaar te zien interageren. Een deel ervan was goed, maar er gebeurde ook veel slechts. De strijd was echt en de inzet was erg hoog in deze tumultueuze tijd.

Lee Byung Hun speelt Eugene Choi/Choi Yoo Jin. Eugene werd geboren als slaaf en vluchtte uit Joseon om op een schip naar de Verenigde Staten te belanden. Hij werd uiteindelijk een militaire kapitein en keerde terug naar Joseon op een missie.

Hij koestert veel wrok tegen zijn geboorteland, maar hij heeft moeite om zich aan te passen in de Verenigde Staten. Dit plaatst hem in de moeilijke positie dat hij niet echt het gevoel heeft bij een van beide landen te horen. Het is een eenzame plek om te zijn.

Kim Tae Ri is Go Ae Sin. Ae Sin is een opgeleide, sterke edelvrouw die haar land wil helpen zijn vrijheid terug te krijgen. Zo wordt ze een strijder voor het Rechtvaardige Leger van Joseon. Tijdens haar missie voelt ze zich aangetrokken tot Eugene en krijgt ze een gecompliceerde relatie met twee andere mannen.

Yoo Yeon Suk speelt Gu Dong Mae. Dong Mae is geboren als zoon van een slager, een van de laagste standen in de maatschappij. Hoe hij werd behandeld toen hij opgroeide zorgde ervoor dat hij slechte gevoelens had voor Joseon. Hij is een harde en gewelddadige man met superieure vechtkunsten. Maar hij heeft een zwak voor Ae Sin, die een soort obsessie wordt.

Kim Min Jung is Kudo Hina. Zij is de weduwe van een rijke Japanse man en zo komt ze aan het hoofd te staan van het Glory Hotel in Joseon. Ze is een verfijnde vrouw met veel kennis en begrip voor mensen.

En tenslotte hebben we Byun Yo Han als Kim Hui Seong. Hui Seong is de verloofde van Ae Sin en heeft een aantal jaren in Japan gewoond. Hij is een goedmoedige man die de slechte daden van zijn ouders probeert te verwerken.

Mr. Sunshine is een drama dat sterk begint en je meesleept met het grootse verhaal, de sfeer en de cinematografie. We hebben ook een solide set van personages om alles tot leven te brengen. En vergeet de prachtige soundtrack niet die door het drama loopt.

Het verhaal is goed opgezet met genoeg dingen die altijd gebeuren. Er is actie, romantiek, intrige, en goed ontwikkelde karakter reizen. Ik vind de drama’s van deze schrijver over het algemeen goed, maar ik vind ze meestal wel wat droog. In het begin vond ik dat ook, maar naarmate het drama vorderde raakte ik meer gehecht aan de personages en geïnvesteerd in hun verhaal.

Het drama kent echter wel een aantal langzame periodes. Het is een van die momenten waarop het zeker baat zou hebben gehad bij minder afleveringen en een strakker verhaal. Dit zijn een paar lange afleveringen! Maar dit is zeker een geval waarin ik zo geboeid was door de sfeer en de tijdsperiode dat het veel goedmaakte van wat het drama miste.

Hoewel Mr. Sunshine op zichzelf perfect genietbaar is, denk ik dat enige kennis van de Koreaanse geschiedenis van die tijd nuttig zou zijn voor het waarderen van de gebeurtenissen, de hoge inzet, en het verbeteren van het algehele genot. Het plaatst alles in perspectief bij het zien van deze belangrijke gebeurtenissen.

Natuurlijk is er het typische bedenkelijke acteerwerk van veel buitenlanders in het drama. Dat is altijd een beetje teleurstellend, vooral als je bedenkt hoe goed de andere acteurs zijn en hoe goed de rest van de productie is. Je moet er gewoon om grijnzen en de cringiness verdragen. Maar ik wist tenminste altijd dat ik goed zou kunnen lachen als David McInnis op het scherm was. Hij omarmt gewoon de cringe en was altijd zeer vermakelijk.

De persoonlijke reizen van Eugene en Ae Sin zijn fascinerend om te zien. Ze komen uit heel verschillende milieus, maar ze vinden toch een gemeenschappelijke basis. Het is interessant om te zien hoe hun relatie zich ontwikkelt: in het begin staan ze lijnrecht tegenover elkaar, daarna ontwikkelen ze respect voor elkaar en uiteindelijk worden ze verliefd.

En daar komt die liefde tussen twee sterren om de hoek kijken, want de maatschappij heeft hen zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst, terwijl er op elke hoek gevaren op de loer liggen. Hun liefde is een moeilijke met veel obstakels te overwinnen om samen te zijn. Dit is geen romance die me helemaal aan het zwijmelen kreeg, maar het leverde veel van die kleine, subtiele momenten op die veel impact maken. Hun relatie is op zoveel manieren betekenisvol.

Er is ook een zeer interessante relatie die zich ontwikkelt tussen onze drie hoofdrolspelers. Eugene, Dong Mae, en Hui Seong zijn zo verschillend als maar kan zijn. Ze hebben totaal verschillende levens geleid die hen op totaal verschillende paden van elkaar hebben gezet.

Maar de situatie in Joseon werpt hen samen. Ze hebben een soort haat-liefde verhouding die zeer gecompliceerd is. Hoewel ze nooit echt hecht worden, ontwikkelen ze een soort van respect en voorliefde voor elkaar. Het is slechts een van de vele fascinerende relaties in het drama.

Ondanks wat traagheid hier en daar, komt het laatste kwart van het drama echt op dreef als Joseon het rechtstreeks moet opnemen tegen Japan. Het is triest om te zien hoe hun land wordt overgenomen zonder dat ze veel kunnen doen om het te stoppen. De wreedheid tegen de mensen van Joseon is verwoestend om te zien. Dit leidt tot een aantal intense en hartverscheurende laatste afleveringen die ongelooflijk triest zijn, maar ook zeer inspirerend.

Het Rechtvaardige Leger had vanaf het begin te maken met vreselijke kansen en dat blijft zo gedurende hun hele bestaan. Maar ze zijn een groep mensen die zal blijven staan en vechten, hoe vaak ze ook worden neergeslagen. Ondanks een schijnbaar vergeefse kans om te winnen, zullen zij doorgaan, zich vastklampend aan de geringste hoop op het herwinnen van de vrijheid van hun land. Hun opofferingen en hun vurige geest hielden de hoop levend tijdens een zeer donkere periode in de geschiedenis van Korea. Hun verhaal maakte me erg emotioneel.

Dus uiteindelijk werd Mr. Sunshine gekenmerkt door adembenemende cinematografie die de tijdsperiode benadrukte, prachtige kostuums en decors die de tijdsperiode perfect tot leven brachten. De omvang van het drama voelt zeker groots aan met een verhaal dat een immens gewicht draagt.

Het was zeker niet perfect en had zijn gebreken, maar het is een verhaal dat een impact maakt in zowel een extravagante maar ook een zeer betekenisvolle manier. Het is een uniek drama onder de historicals, en het levert echt een gedenkwaardige ervaring op zoveel niveaus.

Mijn beoordeling: 8/10

Kdrama Kisses Sign Up Button - Korean Dramas Reviews, News, Guides

Copyright © 2015-2018 door Kdrama Kisses. Alle rechten voorbehouden. Deze website of een deel ervan mag niet worden gereproduceerd of gebruikt, op welke manier dan ook, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. Uittreksels mogen worden gebruikt op voorwaarde dat Kdrama Kisses (kdramakisses.com) wordt gecrediteerd met duidelijke en directe links naar de oorspronkelijke inhoud.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.