Responsen på ”Easy” bör vara densamma som på Swanbergs filmer som ”Drinking Buddies” och ”Digging for Fire”. Den lågmälda, improvisatoriska karaktären hos arbetet kan för en del kännas anmärkningsvärt naturlig och autentisk och för andra som fingernaglar på den svarta tavlan, vilket gör dem irriterade. När han för första gången arbetar med en egen serie (han har regisserat avsnitt av HBO:s ”Looking” och Netflix ”Love”), och i 27-minutersavsnitt, ger han avsnitten en mer konventionell berättelsestruktur än sina långfilmer, men rytmen är densamma.

Mr. Swanberg har arbetat med några av skådespelarna i ”Easy” tidigare, bland annat Orlando Bloom och Jake Johnson, men det stora antalet intressanta skådespelare i rollistan har förmodligen att göra med både lockelsen av Swanbergs metoder och den prestige och budget som Netflix erbjuder. Malin Akerman och Bloom spelar det Tinder-nyfikna paret, och Kate Micucci deras gemensamma vän; Gugu Mbatha-Raw är en skådespelerska som går igenom ett uppbrott; Raul Castillo från ”Looking” är en spänd make (en vanlig karaktär i serien); Hannibal Buress är en reporter; komikern och podcastvärden Marc Maron är en frustrerad grafisk romanförfattare. De är alla bra, men det är bara Mbatha-Raw som verkligen bryter igenom det korta formatets begränsningar och levererar något kraftfullt.

För vissa kommer det största försäljningsargumentet för ”Easy” att vara Chicago självt. Föreställningen tar till sig sin plats fullt ut, drar nytta av sin skådespelarkår och slår sig ner på välkända kaféer och teatrar. Lokala personer som Arthur Agee, som medverkade i basketdokumentären ”Hoop Dreams”, gör cameo-uppträdanden som de själva. Om ”Easy” inte fungerar för dig som drama, är det åtminstone en rörande kärleksdikt till en stad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.