VISNINGER SÅ DRAMATISKE, FÅR DIG TIL AT SÆNGE NATIONAL ANTHEM. I oktober 2018 besøgte jeg Laguna Mountain to weekender i træk. Jeg besluttede, at udsigten fra klipperne med udsigt over Anza Borrego Desert State Park var magisk og overbevisende nok til at gentage besøgene på Sunrise Highway. Der findes flere trailheads langs Sunrise Highway, og hver giver en kort sti (ca. 20 minutters vandringstid), der fører dig til PACIFIC CREST TRAIL (går fra syd til nord), hvor et minut eller deromkring længere mod øst bringer dig til kanten af en stejl dæmning med udsigtspunkter lige øst for Pacific Crest Trail, der giver en udsigt over ANZA BORREGO DESERT STATE PARK. Jeg kørte fra San Diego østpå ad Route 8. Køretiden fra Route 8 til gavebutikken på Laguna Mtn. er kun ca. 20 minutter. Køreturen går ad en behagelig snoet vej (der er ingen forræderiske sving på denne vej). På denne vej er landskabet i første omgang bjerge uden skove, men med mange store klippeblokke, som man finder på Woodson Mountain og Iron Mountain, der begge ligger i Poway, CA. Og derefter, lidt længere mod nord på Sunrise Highway, tager landskabet nær vejen form af en blanding af enge og skove (uden klippeblokke). Ved mit første besøg tog jeg et kamera med og tog billeder fra området ved Desert View Picnic Site og den nærliggende Monument Peak Road (en lille vej, der går til en radarkuppel). Når man først er kommet til Monument Peak Road, kan man vandre til fods ned ad den stejle bjergside og få panoramafotos af den vilde natur med yucca i forgrunden og Anza Borrego-ørkenen i baggrunden. Derefter kørte jeg nordpå ad Sunrise Highway over til Garnet Peak, som er omtrent så langt, som man kan komme på Sunrise Highway og stadig have en fantastisk udsigt over ørkenen. Ved Garnet Peak fik jeg også nogle flotte billeder af Anza Borrego-ørkenen med yucca i forgrunden. En kort køretur længere mod nord fører dig til byen Julian. Julian er en charmerende turistfælde, hvor det nogle gange vrimler med menneskemængder, der står i kø for at få æbletærte, pizza eller øl (afhængigt af, hvor køen er). Nogle gange er der heller ikke nogen kø. For æbletærte anbefaler jeg MOM’S. For æbletærte på MOM’S, hvis der er trængsel på deres sted i centrum, så bør man i stedet gå til MOM’S’ sted, som kun ligger et par kilometer mod vest (mod vest på den motorvej, der går til Ramona). Jeg har været på begge steder af MOM’S, hver ved tre lejligheder. Min store opdagelse var is med kanelsmag. Det var første gang nogensinde, at jeg havde mødt vaniljeis med kanelsmag, og jeg kan absolut anbefale, at du bestiller den sammen med dit stykke æbletærte.
SOUVENIR-MANIA. Under mine to besøg på Laguna Mountain gik jeg i den store gavebutik og købte et par læderpunge og nogle andre souvenirs. Men under mit andet besøg, en uge senere, gik jeg til den mindre gavebutik, som ligger ca. 15 meter nord for den store gavebutik, og der købte jeg et par kort. Under mit andet besøg vendte jeg tilbage med aerobic motion i tankerne. Så jeg parkerede ved Desert View Picnic Area og vandrede ad PACIFIC CREST TRAIL nordpå forbi Foster Peak og til sidst til Garnet Peak. Denne gang lod jeg kameraet ligge og tog i stedet en halv gallon chokolademælk med, som kun kostede 2,50 dollars hos Trader Joe’s. Derefter vandrede jeg hele vejen tilbage til Desert View Picnic Area. Vandreturen tur/retur var ca. 12 miles tur/retur. Under mit andet besøg stoppede jeg ved besøgscentret, som ligger ca. 15 meter nord for gavebutikken. I besøgscentret købte jeg flere souvenirs (stofmærker, farverige kort og en bog om Kumeyaay etnobotanik).
EPILOG. I den næste weekend (13. oktober 2018) tog jeg til Joshua Tree National Park. Om morgenen besøgte jeg Black Rock Canyon og vandrede på Panorama Loop Trail og fik en dejlig aerob træning.