Snow Creek Falls er et undvigende vandfald på 2.140 fod i Tenaya Canyon.

Hvis højdeangivelsen er korrekt, så må det være blandt et af de højeste vandfald i verden.

Snow Creek Falls set fra toppen af Half Dome

Men jeg tror ikke, at det får megen fanfare på grund af dets utilgængelighed.

Fotografiet ovenfor er den bedste udsigt, jeg kender til, og vi var nødt til at bestige Half Dome i over 8.000 fods højde for at få det.

Fra langt heroppe kunne vi se ned på vandfaldet, så det blev afsløret i sin helhed.

Som det er tilfældet, har vandfaldets snoede natur og de dybe fordybninger, det befinder sig i, altid været medvirkende til at skjule det meste af dets tilstedeværelse fra synet.

Det eneste andet sted, vi er bekendt med, hvor vi kunne få et smugkig på en del af Snow Creek Falls, var fra den yderste ende af Mirror Lake Loop Trail.

Den bedste udsigt til Snow Creek Falls kom fra det springbræt på toppen af Half Dome

Jeg er sikker på, at for at se lidt mere af vandfaldet, ville det være nødvendigt at klatre lidt uden for stien i Tenaya Canyon for at kunne se lidt mere af vandfaldet.

Og så vidt vi ved (baseret på det, vi så fra toppen af Half Dome), giver Snow Creek Trail, der går i sving mellem High Country og Tenaya Canyon, heller ikke så godt udsigt til vandfaldet, medmindre man har foretaget noget vovet off-trail scrambling for at komme tættere på vandfaldet.

Mens Snow Creek flyder med kraft i løbet af forårets snesmeltning, er jeg ikke sikker på, om den fortsætter med at flyde resten af året, eller om den lider samme skæbne som Yosemite Creek (den, der fodrer Yosemite Falls), hvor den tørrer ud i midten eller slutningen af sommeren.

Der var to måder, som Julie og jeg har formået at opleve Snow Creek Falls på, og de er beskrevet i detaljer nedenfor.

Logistik af Half Dome Hike

Hvor jeg beskriver stien, vil jeg gerne forklare, hvad du melder dig til, hvis du beslutter dig for at gøre det.

For det første er dette spor 16 miles tur/retur (hvis du gør det på den måde, vi beskriver det) med 4.800 fods højdeforøgelse.

Den sidste 1/4-mile sektion af stien indebærer at holde fast i kabler, mens man klatrer op ad en stejl og glat granitskråning med eksponering for lange fald samt potentialet for lynnedslag fra opdukkende eftermiddags tordenvejr.

For at minimere risikoen for at komme til skade eller dø skal du have solidt fodtøj på, medbringe masser af vand (og endda et filter), skiftesokker (for at minimere vabler), mad og en form for solbeskyttelse.

Skuende over Yosemite Valley mod Half Dome. Toppen af denne kuppel er målet for denne vandretur

Heck, jeg havde endda mine egne handsker med til at holde fast i kablerne, som er af metal og har skarpe flossede kanter.

Jeg vil også anbefale en tidlig start for at sikre, at du ikke ender med at vandre i mørke.

Den måde, vi gjorde vandreturen på, involverede, at vi gjorde Nevada- og Vernal Falls-afsnittet som en sløjfe.

Denne sløjfe begyndte med at gå op ad Mist Trail (dvs. de grønne og blå linjer på kortet ovenfor). Den sluttede ved at gå ned ad John Muir Trail (dvs. de lilla og grønne linjer på kortet ovenfor).

Mist Trail fører op til toppen af Vernal Fall

Og resten af midten af hele vandreturen involverede en ud-og-retur-strækning, der sluttede på toppen af Half Dome (røde og hvide linjer på kortet ovenfor).

For en detaljeret stibeskrivelse af den opadgående del på Mist Trail og den nedadgående del på John Muir Trail, se både Vernal Fall-siden og Nevada Falls-siden.

Vandreturen startede fra Happy Isles Nature Center (skilt V24).

Fortsættelse efter Nevada Falls

Vi genoptager stibeskrivelsen fra krydset mellem Mist Trail og John Muir Trail lige i nærheden af toppen af Nevada Falls. På dette tidspunkt ville vi have gået mindst 3,4 miles med to stejle stigninger på granittrin.

Dernæst drejede vi til venstre for at fortsætte på John Muir Trail ind i et relativt fladt afsnit kaldet Little Yosemite Valley.

Bagsiden af Half Dome

Langs denne strækning begyndte Merced-floden at blive tilgængelig (hvilket gav os mulighed for at filtrere noget vand og fylde vores vandflasker op igen). Vi var endda i stand til at se den brede bagside af Half Dome, som lignede enhver almindelig kuppel fra denne side.

Der var også sporspor, der forgrenede sig til højre og førte til nogle campingpladser i baglandet, herunder Little Yosemite Valley.

Eventuelt nåede denne fladere del af stien til et kryds (ca. 4,6 miles fra Happy Isles), hvor vi drejede til venstre og derefter fortsatte op ad endnu et stykke op ad bakke.

Denne skovklædte del af stien blev til sidst fladere, da vi nåede et andet sporskifte (hvis vi drejede til højre ved dette kryds, ville det have ført os til Cloud’s Rest).

Ved at fortsætte ligeud nåede vi til sidst et område, hvor vi kunne begynde at kigge ind i dele af Tenaya Canyon og se både Cloud’s Rest samt en del af den undvigende Pywiack Cascade.

Snow Creek Falls begyndte at komme til syne

Vi begyndte endda at se usammenhængende dele af Snow Creek Falls.

Stien bøjede derefter til venstre for at fortsætte mod Half Dome, som nu truede sig frem foran os.

Efter at have slynget sig lidt mere, nåede den til sidst frem til starten af den næste serie af granittrin (som jeg uformelt kaldte Mist Trail del 3, hvor hver del vedrørte en serie af granittrin).

Nogle dele af denne opstigning med granittrin virkede en smule glatte på grund af løse småsten på de udsatte granitskråninger. Nogle af disse skråninger havde fald, hvor et fald fra trinene ikke ville være godt nyt.

Skuende ned på de stejle switchbacks mod Clouds Rest på vej op til toppen af Half Dome

Dertil kommer, at trapperne, der nu steg i switchbacks, virkelig testede vores udholdenhed, da både den større højde, stiens længde og mængden af højdeforøgelse krævede sin pris på os.

I nogle tilfælde lod vi endda hurtigere vandrere passere os, hvor der var plads.

Når vi nåede toppen af denne sidste serie af granittrin, fladtede stien kortvarigt ud igen.

Vi befandt os nu på sadlen på Half Doms bagside (i princippet toppen af en ekstra pukkel ved siden af hovedtoppen).

Der kom kabler lige foran os, som hjalp os med den sidste opstigning til toppen af Half Dome. Mange mennesker holdt pauser, mens de også tjekkede Tenaya Canyon-scenen samt delvise udsigter til Snow Creek Falls, inden de tog fat på den sidste 1/4-mile opstigning.

Toppen af Half Dome
Skuer op på den endelige opstigning til toppen af Half Dome

Da vi nærmede os kablerne, så vi, at der var en bunke brugte handsker (typisk klatrehandsker eller endda slaghandsker) placeret lige ved indgangen til kabelstrækningen.

Da kablerne var lavet af stål, tjente handskerne til at minimere det ubehag, de vabler eller endog hård hud, der kunne udvikle sig, hvis man ikke havde haft handsker på, mens man greb fat i stålkablerne.

Hvis du løfter vægte, så tænk på, hvor hårdhudede hænderne bliver, hvis der ikke blev brugt handsker. Det var den situation, vi stod over for ved disse kabler.

Nu da omfanget af den sidste stigning stod klart, vidste vi, at vi var nødt til at sikre løse genstande i vores rygsække i betragtning af den stejle hældning. Hvis noget faldt ud, var det væk.

Støj på kablerne

Og selv om vi havde fået en tidlig start (før kl. 6 om morgenen), var der stadig trængsel på kablerne.

Kablerne fungerede i virkeligheden som forhøjede håndgreb, der blev understøttet af metalpæle plantet i granitoverfladen.

Omkring hver 10 fods afstand var der træplanker til at hvile vores fødder på for at forhindre os i at glide ned ad den stejle og glatte granitoverflade.

Med den måde, kablerne var opstillet på, var det kun muligt at køre i begge retninger på den eneste smalle vej mellem de parallelle kabler.

Så tilbage mod den øverste ende af Half Dome Cables, da vi endelig var nået op på toppen i juni 2003

I min optik var dette den egentlige årsag til overbelastningen (de kunne helt sikkert have brugt et tredje stålkabel med to baner i modsat retning). Det blev yderligere forværret af folk, der var frosset af frygt.

Med trængslen bemærkede vi, at nogle folk besluttede at klatre på ydersiden af de parallelle kabler (mens de stadig holdt fast i et af kablerne).

I de seneste år var der blevet indført et tilladelsessystem for at forsøge at lette trafikken på kablerne. Da vi foretog denne vandretur i 2003, var tilladelsessystemet ikke på plads.

Hvertfald var vi ved afslutningen af stigningen endelig på den brede og temmelig fladtrykte top af Half Dome.

Mens vi var heroppe, var der aggressive egern, der nok var vant til uddeling, så det var noget, vi skulle være opmærksomme på, mens vi holdt picnic.

Snow Creek Falls fra dykkerbrættet på Half Dome

Vi benyttede også lejligheden til at skifte sokker som en foranstaltning til forebyggelse af vabler.

Men vi brugte nok det meste af vores tid på at tjekke det såkaldte Diving Board, som var en lille stenfremspring over den lodrette klippevæg på Half Dome.

Det var et populært sted at tage billeder samt et ret godt valgfrit sted at se hele Snow Creek Falls.

Da vi havde fået nok af Half Dome, var der stadig trængsel i begge retninger ved kablerne, så vi gik udenfor med ryggen vendt mod det fri.

Vores kammerat Chris sidder på toppen af Diving Board

Vi steg stort set ned på samme måde, som rappellister ville gøre, og det så ud til at gøre nedstigningen meget lettere og hurtigere.

Så vandrede vi generelt nedad hele vejen til Little Yosemite Valley, hvor vi filtrerede og fyldte vand på igen.

Endeligt gik vi tilbage til toppen af Nevada Falls.

På det tidspunkt fortsatte vi på John Muir Trail hele vejen tilbage til Happy Isles Trailhead for at afslutte den episke vandring (og dermed afsluttede vi den næsten 14 timer lange udflugt).

Udsigt til Snow Creek Falls fra Mirror Lake Loop

Refleksioner ved Mirror Lake, da vi vandrede en lang sløjfe i jagten på en alternativ måde at opleve Snow Creek Falls på

En anden måde at se et stykke af Snow Creek Falls på er at vandre på Mirror Lake Primitive Trail Loop.

Vi kunne nå frem til dens trailhead ved at tage pendulfartøjet til skilt V26.

Derpå gik vi en meget ligefrem asfalteret sti i ca. 1,5 km.

Denne sti så ud til at tillade køretøjer at komme på den, men nu var den kun for fodgængere.

Skue over mod de flygtige ‘Mirror Lake Falls’, da vi vandrede Mirror Lake Primitive Loop

Når vi nåede et stykke, hvor fortovet sluttede, var vi ved den dam, der er kendt som Mirror Lake (som faktisk tørrer ud og bliver til en eng sidst på sommeren).

Vi fortsatte dog et stykke ud over enden af fortovet, hvor vi så stødte på en rigtig stillestående del af vandet. Det var på dette sted, at vi kunne se flotte refleksioner af Mt Watkins i baggrunden.

Ved at fortsætte endnu længere gik stien forbi det, jeg kaldte “Mirror Lake Falls”, før den nåede et kryds med Snow Creek Trail.

Dette kryds var tæt på enden af Mirror Lake Primitive Trail Loop, hvor vi så begyndte at gå på den anden side af loopet.

Så meget af Snow Creek Falls som vi havde set fra Mirror Lake Primitive Loop Trail

Men inden vi gjorde det, tog vi et kig tilbage mod den sydvendte væg, hvor vi endelig så det undvigende Snow Creek Falls.

Dette var omtrent så meget af vandfaldet, som vi kom til at se hernede, så vi gik ikke seriøst videre med at kravle uden for stien for at forbedre udsigten.

Autoriteter

Snow Creek Falls ligger i Yosemite National Park nær Yosemite Village i Mariposa County, Californien. Det administreres af National Park Service. For oplysninger eller forespørgsler om parken samt aktuelle forhold kan du besøge deres websted.

PHOTOSDIRECTIONSVIDEOMORE INFO

Både de måder, det er lykkedes os at se Snow Creek Falls på, involverede, at vi tog til den østlige ende af Yosemite Valley.

Det var derfor bedst at parkere bilen ved Curry Village (skilt V23).

Efterfølgende kan man enten tage den gratis shuttlebus mod Happy Isles Trailhead (skilt V24) for Half Dome Trail eller mod starten af vandreturen til Mirror Lake (skilt V26) for at se en del af Snow Creek Falls uden den lange vandring til toppen af Half Dome.

For at komme til Curry Village fra Los Angeles ville vores foretrukne rute være at køre på I-5 nordpå.

Når vi er kommet ned i Grapevine (ca. 2 timer hjemmefra), tager vi derefter Hwy 99 gennem Central Valley mod Fresno.

Dernæst hopper vi på Hwy 41 ved Fresno, som fører os til den sydlige indgang til Yosemite National Park via Oakhurst.

Vi fortsætter på Hwy 41 (nu Wawona Road) og kører derefter de næste 60-90 minutter (gennem Wawona) hele vejen ind i Yosemite Valley og til sidst til Curry Village.

Samlet set ville denne køretur tage ca. 6 timer eller mere afhængigt af trafikken.

Find et sted at bo

Booking.com

Booking.com anmeldelse: Er det lovligt eller svindel?

Relaterede Top 10 Lister

Rejseplanlægningsressourcer

Nærliggende overnatningssteder

Booking.com

Booking.com anmeldelse: Er det legit eller et svindelnummer?

Billeder og nærliggende attraktioner

Snow Creek Falls var så undvigende, at man ikke engang kan se det fra det høje udsigtspunkt Glacier Point

Tagget med: yosemite, mariposa, merced, mist trail, john muir trail, jmt, half dome, happy isles, curry, california, waterfall, giant stairway, liberty cap, sierra, little yosemite, saddle, cables, snow creek

Visitor Reviews of this Waterfall:

Yosemite og Snow Creek Falls juli 11, 2010 4:20 am by Anne Ripley – For to uger siden opfyldte jeg en 60 år gammel drøm og nåede op på toppen af Half Dome. Jeg var lige så imponeret over min bedrift som over udsigten og stirrede målløs på de stadig snedækkede toppe. Så så jeg Snow Creek Falls! Jeg kunne ikke tro, at jeg aldrig havde set et billede af dette smukke… …Læs mere

Har du været ved et vandfald? Indsend en artikel/anmeldelse og del dine oplevelser eller indtryk

Anmeld et vandfald

Nærmeste vandfald

The Waterfaller Newsletter

The Waterfaller Newsletter er stedet, hvor vi kuraterer de mange oplysninger på World of Waterfalls hjemmeside og leverer dem til dig i mundrette bidder i din indbakke på din e-mail. Du får også eksklusivt indhold som…

• Waterfall Wednesdays
  • Insider Tips
  • Månedens Waterfall Write-up indsendt af brugere
  • og de seneste nyheder og opdateringer både på hjemmesiden og rundt omkring i den vidunderlige verden af vandfald

Tilmeld dig The Waterfaller Newsletter og giv mig Waterfall Wednesdays!