I stedet for Hvordan jeg mødte din mor, tænkte jeg på at fortælle, hvordan jeg mødte min kæreste, som jeg nu bor sammen med på Malta. Og, ja, da det er juletid, er det jo cheesy nok tid til at dele sådan en grim-romantisk, personlig historie. Så lad mig fortælle jer, hvad der skete for omkring et år siden.

Det hele startede med mangel på sol og rejselyst

Jeg boede i Rovaniemi, og derfor havde jeg virkelig brug for at se noget sollys. Da venner ikke kunne komme med på ferie i begyndelsen af december (11.-18.12. for at være helt præcis), besluttede jeg mig for at købe denne one minute deal og rejse alene. Og det er allerede noget, som jeg seriøst anbefaler til folk, der endnu ikke har rejst helt alene! At rejse alene er en fantastisk måde at se stedet, folk og kulturen på. Anyhow, dette handler ikke om solorejser, men om at finde en rejsekammerat 😉

matkailu instagram kuva

Tenerife

For at fortælle lidt om baggrunden: Matt var en hollandsk fyr, som jeg tilfældigvis swipe til højre i Tinder som 8 måneder før denne gang. Det er lidt af en kompliceret og lang historie, men kort sagt boede vi på Gran Canaria på samme tid, vi mødtes bare aldrig der endnu. Inden jeg bookede min ferie til Tenerife, sendte jeg ham bare nogle beskeder og spurgte, om han kendte nogle billige overnatningsmuligheder et sted der. Nå, men han læste ikke beskederne dengang. Tre uger senere, da jeg allerede var på ferie på Tenerife, svarede han mig så tre uger senere. Han havde faktisk planer om at besøge Tenerife, da jeg stadig var der. Så i den sidste weekend af min ferie besluttede vi os for at have en date. Han kom fra Gran Canaria til Tenerife med færgen, og vi mødtes med dejlige tapas og vin. Det viste sig at gå så godt, at jeg tilbragte den sidste weekend af min ferie sammen med ham. Vi kom rigtig godt ud af det med hinanden, og om ikke andet ville jeg gerne tilbringe de sidste dage af min ferie med ham. Nå, men det var tid til at tage af sted, og han fulgte mig hele vejen til lufthavnen…

Fly misset for første gang

men på en eller anden måde missede jeg mit fly til Finland. Hvilket er lidt morsomt, da jeg havde en masse tid i lufthavnen og ikke engang nogen bagage. Anyhow gate blev lukket lidt tidligere end jeg troede. Jeg blev bekymret og håbede på at Matt ikke havde forladt lufthavnen endnu, så vi kunne finde ud af noget sammen. Heldigvis fandt jeg ham, han var stadig i lufthavnen, og vi gik til infodesk for at se, om der var andre fly til Finland.

Overslagsprisen for at tage til Finland i lufthavnen var 900€. Det var helt sikkert no go, så jeg besluttede mig for at tage en færge med ham til Las Palmas i stedet. Yolo! (Undskyld, at jeg bruger sådan et teenageord, men i denne sammenhæng er det bare nødvendigt). Så vi kom til Las Palmas, og heldigvis fandt jeg et billigt fly til Tampere derfra på tre dage. Jeg fik tilbragt tre dage mere i Las Palmas, hvor jeg så hans hjem, vandrede rundt i grotter, spiste tapas, drak kaffe og surfede for første gang nogensinde! Det var så fantastisk en fortsættelse af ferien, at jeg ikke engang har et eneste billede fra de dage. Det var sådan en eventyrlig afslutning på min fantastiske ferie.

Mission hjem til jul

At 22. da jeg var på vej hjem, var flyet 3 timer forsinket. Jeg kom endelig til Tammerfors, men der var ingen offentlig transport længere til broderens sted i Tammerfors, og som fattig studerende havde jeg ikke tænkt mig at tage en taxa, især ikke efter alle rejserne. Heldigvis havde jeg snakket med et sødt finsk par i flyet, som sad ved siden af mig, og jeg fik et lift af dem. Det var en så sød og nødvendig gestus, at jeg stadig føler mig taknemmelig over, at jeg fik den i det frysende Finland midt om natten.

Missionen hjem til jul fortsætter

Denne lille tur til Tampere i sidste øjeblik virkede åbenbart også ideel til julegaveindkøb, da broren bor i nærheden af IKEA. Den 23. havde jeg stadig mulighed for at købe gaver til venner og familie: det ser ud til, at det var planlagt, at det skulle foregå på denne måde!

julegave

Så jeg nåede hjem lige før jul med julegaver og glimt i øjet og håbede på at møde denne fyr igen. Slægtninge drillede mig helt sikkert og spurgte om denne fyr og min tur, men det generede mig ikke engang.

Efter en del opkald var jeg heldigvis ved at møde ham igen. Faktisk overraskende hurtigt: han spurgte, om jeg ville med på en cykeltur til Irland i januar. Senere besøgte han mig i Rovaniemi i februar (ret ambitiøst i betragtning af klimaændringen fra Las Palmas), og derefter rejste vi sammen til Las Palmas. Vi fandt hurtigt ud af, at vi elsker at rejse på samme måde: at være aktive, men ikke for meget planlægning og ikke alt for organiseret og turistet. Ah, kunne skrive endnu et indlæg fra eventyrene i foråret sidste år. Der er nogle billeder fra vores anden tur sammen til Las Palmas i februar sidste år.

las palmas

gran canaria

canaria

together

gran canarias

Nå, men så i maj fandt jeg et job fra Malta og flyttede derhen alene. En måned senere flyttede Matt også ind. Og sidste jul fik jeg lov til at tilbringe sammen med ham i vores hjem på Malta! Nogle gange føles det som om sandheden er mærkeligere end fiktionen, og på en eller anden måde er det svært at fortælle det hurtigt, når folk spørger, hvordan jeg mødte min kæreste. 😀