Dette par skiløbere startede i West Yellowstone og stod på ski til Old Faithful. De står på ski under dampen fra gejserne ved Fountain Paint Pots. Foto med tilladelse fra Flickr Bryan_French.

Flickr/Bryan French med tilladelse

Der er nogle gode skiløjper til vinterlangrend i Yellowstone. Alle Yellowstones upløjede veje og stier er åbne for langrend og sneskovandring om vinteren. Alene i Old Faithful-området er der 40 miles langrendsløjper, hvoraf mange er forbundet med hinanden. Der er mulighed for at køre med snowcoach fra Old Faithful Snow Lodge til enten Divide eller Fairy Falls trailheads, men du skal selv stå på ski igen.

Besøgende, der ikke er bekendt med Yellowstone-området, bør holde sig på de markerede stier. Der tilbydes også guidede skiture og shuttlebusser fra parkens koncessionshavere. En populær tur er Yellowstone Association Institute’s Winter Wonderland-program på snowcoach, snesko og ski, der vises i videoen nedenfor.

Vil du gerne gå på egen hånd, men ved ikke, hvor du skal begynde? Her er tre spor, der spænder fra let til svært.

Yellowstone Canyon Rim Ski Trail

4,5 miles lang; let til middelsvært

Dette loop-spor begynder og slutter ved Canyon-varmehytten. Den er 4,5 miles lang, indebærer en højdeændring på 200 fod og betragtes som en let til mellemlang ski.

Fra Canyon Junction følger Canyon Rim Trail North Rim Drive i ca. trekvart mil, før den drejer til venstre ad adgangsvejen til Inspiration Point. Herfra står du på ski tilbage ad adgangsvejen til Inspiration Point i ca. en halv mil, hvorefter du drejer til venstre og står på ski langs kanten af Grand Canyon of Yellowstone i yderligere ca. en halv mil.

Stien krydser derefter North Rim Drive og fører gennem en nåleskov til Canyon-hytteområdet, der alle er lukket om vinteren. Du kommer også forbi nogle lukkede sovesale og butikker og Canyon Visitors Center (også lukket om vinteren), inden du vender tilbage til dit udgangspunkt.

På Canyon Rim Trail er det ikke sandsynligt, at du vil se meget stort dyreliv – måske bare en gammel bisontyr eller to. Du vil nyde en fantastisk udsigt over Grand Canyon of the Yellowstone River. Kløften blev dannet af Yellowstone-floden, der skar sig gennem klipper, der var blevet blødgjort af geotermisk aktivitet.

Kløften er virkelig et fantastisk syn og var en af hovedårsagerne til, at Yellowstone National Park blev oprettet “til gavn og fornøjelse for befolkningen” i 1872.

Roller Coaster Ski Trail i Yellowstone

1,8 miles lang; mellemliggende til svær

Denne 1,8-mile-løkke begynder og slutter ved Canyon-varmehytten. Den indebærer en højdeændring på 200 fod og anses for at være en mellemliggende til svær ski.

Fra opvarmningshytten fører stien langs North Rim Drive i ca. 100 meter, inden den drejer til venstre ad en servicevej. Dette sving bør være markeret. Du skal stå på ski ad servicevejen i ca. en tredjedel af en mil, før sporet forlader vejen og går ind i en stedsegrøn skov. Stien bliver derefter en række op- og nedture – deraf navnet Roller Coaster.

Når stien vender tilbage til North Rim Drive efter dine rutsjebaneture, har du valget mellem at dreje til højre og gå direkte tilbage til Canyon Junction eller at dreje til venstre og tage Canyon Rim Trail’s rute. At løbe direkte tilbage til Canyon Junction fra dette punkt er ca. en halv mil. (Se beskrivelsen af Canyon Rim Trail ovenfor)

Fern Cascades Trail fra Old Faithful Snow Lodge

3 miles; mellemniveau

Denne ensrettede sløjfesti begynder og slutter ved Old Faithful Snow Lodge Bear Den. Fra Bear Den skal du følge skiltene og pilene over Grand Loop Road og gennem National Park Services boligområde. I udkanten af området går stien ind i en brændt skov og begynder straks en temmelig stejl stigning på 250 fod. På toppen af stigningen, hvor topografien bliver fladere, kommer du til et kryds. En højre vej fører dig en tiendedel af en mil til Fern Cascades Overlook.

Disse kaskader på en form af Iron Spring Creek er et kig værd. Hvis du vender tilbage fra kaskaderne til krydset ved stien, kommer du tilbage til Fern Cascades Loop. (Husk, at det er en envejssløjfe) Fra krydset står du på ski yderligere ca. tre kilometer gennem bølgende landskab, før du kommer til en moderat stejl nedkørsel. Her afgiver du den højde, du vandt på din opstigning i begyndelsen af anstrengelsen. I bunden af udkørslen krydser sporet igen Grand Loop Road, så komikazér ikke ned ad skrænten og ind på vejen uden først at tjekke efter snecoaches og snescootere!